آرشیو دوشنبه ۹ آذر ۱۳۹۴، شماره ۴۴۲۰
فرهنگ و هنر
۵

پاسخ رئیس کریستیز خاورمیانه به ابهامات

مایکل جی ها، رئیس جوان کریستیز خاورمیانه در دهمین سفرش به تهران به همه شایعات و ابهام ها از جمله حضور نماینده کریستیز در تهران، نخریدن آثار هنری ایرانی توسط اعراب یا ورود آثار تقلبی به این حراجی پاسخ داد.

او در آستانه دهمین سال فعالیت کریستیز خاورمیانه به هنر آنلاین گفت: لحظه ای که دیوار پرسپولیس اثر پرویز تناولی 2/8 میلیون دلار در کریستیز دبی چکش خورد و رکورد فروش یک اثر هنری در خاورمیانه شد، آن لحظه بزرگ و عظیمی بود.

او در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر تحریم های ایران بر بازار هنر گفت: در طول این سال ها هنر و آثار هنری جزو تحریم ها نبود ما هم توانستیم با دریافت آثار هنری زمینه فروش شان را فراهم کنیم.

اما مشکلات بعد از این مرحله شروع می شد، مباحث مالی و نقل و انتقال بانکی به خاطر تحریم ها کار را سخت کرد. مثلاخریداران آمریکایی به طور مشهود می ترسیدند کار ایرانی بخرند چون از سرانجام فرآیند پرداخت به یک ایرانی مطمئن نبودند. از طرفی کسانی که از داخل ایران قصد خرید داشتند، عملاامکان شرکت نداشتند. از اینها که بگذریم مهم این است که همیشه توانستیم هنر ایران را بفروشیم و تحریم ها نتوانست مانع این کار شود.

رئیس کریستیز دبی شایعه نخریدن آثار هنرمندان ایرانی توسط اعراب را رد کرد و گفت: این کاملابرعکس است. در تمام این مدت عرب ها کار ایرانی ها را خریدند. این ایرانی ها هستند که هرگز کار عرب ها را نمی خرند؛ البته کار ارزشمند کریستیز این است که به لطف هنر، تمام خاورمیانه را به هم نزدیک و متصل و آن را در جهان و عرصه بین المللی به عنوان یک هویت شاخص معرفی کند.

اما آیا کریستیز دفتر نمایندگی در تهران دارد؟ رئیس کریستیز خاورمیانه دراین باره گفت: ما دفتر نمایندگی در تهران نداریم لذا نماینده ای نداریم، اما با خیلی ها کار می کنیم و از خیلی ها مشورت می گیریم.