آرشیو دوشنبه ۹ آذر ۱۳۹۴، شماره ۶۰۹۱
بین الملل
۲۰

درخواست جهانی برای جلوگیری از فاجعه آب و هوایی

یک روز پیش از آغاز نشست حدود 147 نفر از رهبران جهان در کنفرانس تغییرات جوی در پاریس، هزاران معترض و فعال زیست محیطی تظاهرات یک هفته ای خود را شروع کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، از استرالیا تا نیوزیلند، فیلیپین، بنگلادش و ژاپن مردم در آغاز هفته اعتراضات مردمی به خیابان ها آمدند و از قدرت های جهانی خواستند تا معاهده ای در نشست آب و هوایی سازمان ملل تدوین کنند. این نشست رسما از امروز در پاریس آغاز می شود. در پاریس، معترضان درخواستی با یک میلیون و هشتصد هزار امضا از سراسر جهان ارائه کردند و از سیاستمداران خواستند تا اقدامی قاطع برای محدود کردن گرم شدن جهانی و کمک به کشورهای فقیر برای رسیدگی به تغییرات آب و هوایی انجام دهند. سازمان اکسفام در پاریس با درست کردن صورتک های عروسکی رهبران کشورهای کلیدی شرکت کننده در این نشست و نمایش آنها در حال خوردن شام در کنار برج ایفل، عملکردشان در زمینه مقابله با تغییرات جوی را مورد انتقاد قرار داد.

هزاران نفر دیگر در ملبورن، ادینبورگ اسکاتلند و ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی و شهرهای مهم دنیا در ژاپن، نیوزیلند و استرالیا با اشاره به وضعیت جوی کره زمین شعار دادند: «از خانه مشترکمان دفاع کنید.» 147 رهبر از کشورهای مختلف سراسر جهان از جمله باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا، شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین، نارندرا مودی، نخست وزیر هند و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در کنفرانس پاریس شرکت خواهند کرد و هدف آن تدوین نخستین بسته جهانی آب و هوایی است تا برای مقابله با تغییرات اقلیمی راهی بیابند. سازمان ملل متحد از تمامی کشورهای عضو خواسته به صورت قاطع و جدی راهکارهایی برای کاهش تولید گازهای گلخانه ای در نظر بگیرند. کنفرانس پاریس در سایه حملات تروریستی دو هفته پیش در این شهر که 130 کشته بر جای گذاشت برگزار می شود. فرانسه تدابیر امنیتی شدیدی برای برگزاری این اجلاس در نظر گرفته است.