آرشیو دوشنبه ۹ آذر ۱۳۹۴، شماره ۴۴۲۰
رسانه: فرهنگ و هنر
۷
پیشخوان

بنیان های نظری و عملی موسیقی فیلم

دکتر محمدرضا آزاده فر دکتر صادق رشیدی حمیدرضا رضایی

این کتاب با عنوانی طولانی و سه نویسنده شاید به نظر قطور و سنگین بیاید، اما درست برخلاف تصور، 174 صفحه دارد و بیانی ساده که اطلاعات خوب و مهمی را به زبانی قابل فهم در اختیار مخاطب خود قرار می دهد.

همان طور که از نام کتاب برمی آید، نویسندگان در این اثر به موسیقی و سینمای کشورهای اسلامی پرداخته اند. محمدرضا آزاده فر در فصل اول این کتاب از بهره های متقابل موسیقی و درام، کاربردهای آن و عناصر و ابزار هنری گفته است. در فصل دوم مولف کتاب به بنیان های نظری و عملی موسیقی فیلم پرداخته که این فصل به قلم حمیدرضا رضایی نگاشته شده است. همان طور که از عناوین دو فصل اول برمی آید مولفان ساختار علمی موسیقی فیلم و عوامل تاثیرگذار در موفقیت یا شکست آن را بررسی کرده اند.

در فصل سوم، محمدرضا آزاده فر به موسیقی فیلم در سینمای مصر، آوازهای عربی، هارمونی و سازبندی غربی اشاره کرده، ضمن این که در این فصل به موسیقی سینمای مصر و تمایلی که تماشاگران عرب به فیلم های موزیکال دارند هم به صورت کلی پرداخته شده است.

تصاویر منتشر شده از فیلم ها، بازیگران و پوستر فیلم ها در این فصل بر جذابیت این کتاب افزوده است. در فصل های مختلف کتاب می توان بخوبی با این موضوع مواجه شد که در کشورهای اسلامی موسیقی تا چه اندازه بر فیلم تاثیرگذار بوده و حتی در کشورهایی مانند مصر فروش گیشه را تضمین می کرده است.

در این فصل آوازهای فیلم های مصری بررسی شده و نشان داده می شود این موارد چگونه تحت تاثیر کشورهای غربی در سینمای مصر به عنوان سینمای غالب جهان عرب جای خود را باز کرده است.

صادق رشیدی در فصل چهارم این کتاب به بررسی تطبیقی موسیقی فیلم های مذهبی اسلامی و مسیحی پرداخته است. این کتاب در 2500 نسخه و به قیمت 79 هزار ریال به بازار نشر عرضه شده است.