آرشیو دوشنبه ۹ آذر ۱۳۹۴، شماره ۴۴۲۰
ایران
۱۱

خبرسلامت

تقویت حافظه سالمندان با ورزش

طبق یک مطالعه جدید، افراد مسن با حفظ فعالیت بدنی خود می توانند از زوال عقل و اختلال حافظه پیشگیری کنند.

به گزارش مهر، محققان دانشگاه بوستون دریافته اند سالخوردگانی که با انجام پیاده روی یا دویدن آرام، فعالیت بدنی خود را در دوران میانسالی حفظ کرده اند، مهارت های حافظه شان به مراتب بهتر از افراد مسنی است که بی تحرک هستند. محققان دریافته اند افراد بزرگسالی که هر روز قدم های بیشتری برمی داشتند دارای عملکرد بهتر حافظه هستند، اما در مورد افراد جوان، تعداد قدم ها با عملکرد حافظه ارتباطی نداشت. این یافته ها اثبات می کند فعالیت فیزیکی بر افزایش حافظه بلندمدت تاثیر دارد. حافظه بلندمدت به واسطه افزایش سن و بیماری هایی نظیر دمانس و آلزایمر آسیب منفی می بیند.

سوزش های سر معده نشانه حمله قلبی

دردهای شدید و طولانی سر معده نشانه مشکل مهم قلبی یا گوارشی هستند، باید آنها را جدی گرفت و با مراجعه سریع به اورژانس درصدد تشخیص علت آن برآییم.

سیده طوبی کاظمی، متخصص گوارش در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: از آنجا که منشا درد در قلب و بسیاری از احشای شکمی یکسان است، امکان دارد یک حمله قلبی با علائم گمراه کننده دیگری همراه باشد مثل درد، سوزش یا سنگینی سر معده، درد دست چپ یا دست راست، درد پشت بین دو کتف، حتی درد فک تحتانی. وی با اشاره به این که در بعضی افراد ممکن است حمله قلبی با درد همراه نباشد و به جای آن علامت دیگری داشته باشد مثل تنگی نفس، ضعف خیلی شدید و نفخ شکم افزود: بیماران دیابتی، افراد مسن و معتادان مواد مخدر بیشتر اوقات درد ندارند یا درد بسیار کمی دارند که این نکته نیز قابل تامل است. همچنین اگر فردی موقع راه رفتن دچار نفخ یا آروغ زدن شد، احتمال قلبی بودن آن بیشتر است.