آرشیو سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴، شماره ۶۰۹۲
ایران شوک
۱۱
تحلیل شوک

آسیب های زندگی در تنهایی

دکتر جعفربای (محقق و کارشناس آسیب های اجتماعی)

روند افزایش طلاق و تنش موجود در خانواده ها که زمینه گسست نسلی را فراهم ساخته منجر به تجرد دائمی نسل برخی از جوانان امروزی شده است و فروپاشی هرم قدرت در خانواده نیز تنزل جایگاه اجتماعی ریش سفیدان را به همراه دارد. این پدیده همراه با سپری کردن دوران کهنسالی در سرای سالمندان برای پدر بزرگ ها و مادربزرگ ها است.

تحمل نکردن عضو دیگر در خانواده های امروزی نیز مشکلات و آسیب های فراوانی را بوجود آورده است. این موارد زمینه افزایش خانوارهای تک نفره در جامعه می شود و افزایش آمار زندگی های تک نفره مشکلات و گرفتاری های فراوانی را در جامعه تحمیل می کند. بسیاری از اتفاقات و حوادث تلخ قربانیان فجایع خونین طیف عظیم پیرمردان و پیرزنانی هستند که به عنوان قربانیان جرم مورد تهاجم قرار می گیرند. تجرد دائمی جوانان به علت سرخوردگی از تشکیل خانواده نیز غربت و تنهایی را در جامعه تشدید کرده و این گونه افراد بیشتر مورد هدف وقوع رفتارهای مجرمانه هستند معمولا تنهایی فرصت اندیشیدن درخصوص مسائل منفی را تشدید کرده و بخش عظیمی از عناصر مجرم از این گونه محیط ها برمی خیزند. پدیده طلاق هم پریشانی و گرفتاری فراوانی را به عنوان یک آسیب اجتماعی در جامعه به همراه دارد هرچند که خود معلول علت های فراوانی است ولی می تواند باعث بروز حوادث تلخ و ناگوار فراوانی شود. فقر عاطفی و کاهش روابط بین فردی می تواند بستر جرایم فراوانی در جامعه پدید آورد.

زنان خود سرپرست محصول آسیب اجتماعی طلاق هستند و این گروه نیز در آماج جرایم فراوانی قرار دارند که اگر بدرستی مدیریت نشود قطعا می تواند منجر به پراکنده شدن ویروس های اجتماعی در جامعه شود. خانوار تک نفره نشانه بیماری اجتماعی است و این بازخورد غیرطبیعی باعث بروز مشکلات و گرفتاری های فراوانی در جامعه می شود.

لازم است برنامه ریزان کلان اجتماعی به صورت گسترده نسبت به کاهش آمار خانوارهای تک نفره برنامه ریزی های اساسی داشته باشند تا چنین جرایمی در جامعه کاسته شود.