آرشیو سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴، شماره ۶۰۹۲
زندگی
۱۳

مدرسه پدربزرگ مادربزرگ ها برای مقابله با فراموشی

دنیا پرتو

بازگشت به مدرسه در دوران سالمندی یک روش مفید برای پیشگیری از ابتلابه بیماری های شناختی و زوال عقل است.

مطابق با تحقیقات انجام گرفته، در صورت اجرا شدن طرح تاسیس مدرسه های ویژه سالمندان می توان مشکلات خلقی و شناختی آنها را تا حدی کنترل کرد وبا ارتقای ظرفیت های شناختی سالمندان، احتمال ابتلابه دمانس را کاهش داد.

بنابر پژوهش های نوین انجام گرفته در مرکز تحقیقاتی دانشگاه تازمانیای استرالیا، هیچ وقت برای بالابردن ظرفیت های شناختی دیر نیست مگر اینکه بیماری دمانس آغاز شده باشد و سیر پیش رونده ای را در پیش رو داشته باشد.

این بررسی ها اثبات کرد، احداث مدارس ویژه سالمندان با طراحی برنامه های مدون و جامع که با هدف افزایش مهارت های اجتماعی و بالابردن قدرت شناخت و قضاوت شکل گرفته باشد به افزایش سن ابتلابه بیماری های شناختی شایع سنین سالمندی کمک شایانی می کند. این مطالعه که به مدت 3 سال بر یک گروه 359 نفره در دامنه سنی 50 تا 79 ساله انجام گرفت نشان داد، بیش از 90 درصد افرادی که تحت برنامه های درسی مرتبط با ورزش و بازی های ذهن قرار گرفته بودند، مهارت های قابل توجهی در زمینه شناخت و حافظه پیدا کرده بودند که نشان از ارتقای ظرفیت های شناختی آنها می داد.

به عقیده محققان، دروسی مانند تاریخ، فلسفه، روان شناسی و هنر در کنار ورزش های ذهنی و کارهای عملی بهتر است در برنامه های درسی کالج های ویژه سالمندان قرار بگیرد. همچنین این مطالعه نشان داد، بسیاری از سالمندان تحت تاثیر هیجان های منفی دور بودن از فعالیت های اجتماعی به مشکلات شناختی و ادراکی مبتلامی شوند که با عملی شدن طرح تاسیس مدرسه های ویژه سالمندان انگیزه و امید در سالمندان بالاخواهد رفت و به افزایش نرخ امید به زندگی در این گروه از افراد کمک خواهد کرد.