آرشیو شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴، شماره ۳۶۴۵
خبر
۶

ضریب نفوذ بیمه به 1/86 درصد رسید

ایرنا: بیمه مرکزی اعلام کرد طبق نتایج یک طرح مطالعاتی، میزان ضریب نفوذ بیمه برای سال 93 معادل 86/ 1 درصد است که نسبت به سال 92، رشد داشته است.

در این میان سهم بیمه های زندگی از تولید ناخالص داخلی در سال 93 معادل 19/ 0 و ضریب نفوذ بیمه های غیرزندگی معادل 67/ 1 درصد است. این شاخص در سال 92 عبارت از 72/ 1درصد بوده که سهم بیمه های زندگی 158/ 0 و سهم بیمه های غیرزندگی 576/ 1 بوده است. در این پژوهش با توجه به سیر تحولات اقتصادی کشور، گزارش تحلیل کمی و کیفی ضریب نفوذ بیمه برای سال 93 ارائه و روند تغییرات ضریب نفوذ طی بازه زمانی 93 - 90 بررسی شده است. در این تحقیق، علاوه بر محاسبه ضریب نفوذ بیمه، ضریب نفوذ مجموع بیمه های بازرگانی و بیمه های سازمان تامین اجتماعی نیز محاسبه شده و مورد تحلیل قرار گرفته است.

همچنین برآورد ارزش افزوده صنعت بیمه و سهم آن از کل ارزش افزوده اقتصاد داخلی نیز ارائه شده است. بر اساس نتایج این طرح، روند افزایشی شاخص ضریب نفوذ اسمی طی سال های 90 تا 93 نشان می دهد نفوذ بیمه در گردش درآمدها در کشور طی این سال ها صعودی و افزایش درآمد صنعت بیمه نسبت به افزایش درآمد کل کشور بیشتر بوده است. بیمه های اجباری از سهم قابل توجهی در درآمد کل و افزایش آن در صنعت بیمه برخوردار هستند. میزان ضریب نفوذ بیمه های تامین اجتماعی در سال 93 معادل 02/ 5 درصد محاسبه شده که نسبت به سال 92، رشد قابل توجهی داشته است. همچنین مجموع ضریب نفوذ بیمه های بازرگانی و بیمه های تامین اجتماعی در سال 93 معادل 88/ 6 درصد ارائه شد. با توجه به ماهیت غیرانتفاعی بیمه های اجتماعی در مقایسه با بیمه های بازرگانی و اجباری بودن این بیمه ها، سهم بیمه های سازمان تامین اجتماعی از جذب درآمدهای اقتصادی به طور محسوسی بیشتر از بیمه های بازرگانی است. در بخش بعدی این طرح، محاسبات تقریبی و برآوردی ارزش افزوده صنعت بیمه (میزان درآمدزایی صنعت بیمه برای اقتصاد ملی) ارائه شده است که نکته قابل توجه، تفاوت بین ضریب نفوذ بیمه و سهم ارزش افزوده صنعت از کل اقتصاد است.