آرشیو سه‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴، شماره ۳۴۱۱
اقتصاد
۵

عدد نوشت

کاهش قاچاق خروجی

رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالاو ارز از کاهش 50 درصدی حجم قاچاق خروجی از کشور خبر داد. حبیب الله حقیقی گفت: در حوزه قاچاق با اقدامات انجام شده میزان قاچاق خروجی و ورودی به میزان قابل ملاحظه ای نسبت به سال 91 کاهش داشته است. وی، راه برون رفت از مشکلات اقتصادی را عمل به اقتصاد مقاومتی اعلام کرد و افزود: اقتصاد مقاومتی در دو بخش درون زا و برون زا قابل بررسی است. عامل درون زا براساس نگاه به تولید داخلی و برون زا بر اساس صادرات محوری است. حقیقی به مشکلات قاچاق در حوزه های اجتماعی اشاره کرد و گفت: بیکاری و مشکلات معیشتی مترتب به آن در سطح جامعه نتیجه قاچاق است.

واردات از امریکا

وزارت بازرگانی امریکا اعلام کرد صادرات این کشور به ایران در دهمین ماه سال جاری میلادی با رشد 85 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شد و به 7/ 28 میلیون دلار رسید. صادرات امریکا به ایران که در اکتبر سال میلادی گذشته بالغ بر 5/15میلیون دلار اعلام شده بود در مدت مشابه سال جاری میلادی به 7 /28 میلیون دلار افزایش یافته است. واردات امریکا از ایران در این ماه صفر بوده است.

هزینه دهک دهم درآمدی به دهک اول

متوسط هزینه پردرآمدترین خانوارهای ایران 14 برابر متوسط هزینه کم درآمدترین خانوارهای کشور است. بررسی های صورت گرفته توسط بانک مرکزی نشان می دهد در حالی که متوسط هزینه ناخالص یک خانوار ایرانی در سال 1393 اندکی بیشتر از 32 میلیون و 800 هزار تومان بوده است، خانوارهایی که در دهک دهم قرار داشته اند، 104 میلیون تومان در طول سال 1393 هزینه داشته اند. بر اساس این گزارش متوسط هزینه خانوارهایی که در دهک اول درآمدی قرار دارند، در این سال تنها 7 میلیون و 138 هزار تومان بوده است.