آرشیو چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴، شماره ۳۴۱۲
جهان
۶
خبر کوتاه

بررسی محدودیت سفر برای امریکایی ها

در پی حمله مرگبار هفته پیش در کالیفرنیا، اظهارات و مواضع تند علیه مسلمانان میان بخشی از گروه های سیاسی امریکا به ویژه حزب جمهوریخواه افزایش یافته است: اظهارات و مواضعی که به گزارش رسانه های دموکرات امریکا از جمله سی ان ان بیشتر رنگ و بوی رقابت انتخاباتی داد. همزمان با وعده انتخاباتی تند دونالد ترامپ، نامزد پیشروی حزب جمهوریخواه درباره لزوم توقف کامل ورود مسلمانان به امریکا، در کنگره امریکا طرحی برای کنترل بیشتر سفر شرقی های خاورمیانه ای به امریکا مطرح شد.

اظهارات ترامپ و مواضع رقبا

ترامپ با استفاده از ترس و وحشت عمومی امریکا به دنبال حمله تروریستی سن برناردینو می گوید: نظرسنجی ها نشان دهنده «نفرت» مسلمانان از امریکاست که می تواند امریکا را به خطر اندازد. او با انتقاد از دولت امریکا گفته است مرزها باید تا زمانی که نمایندگان کشور ما دریابند مشکل چیست، بسته بماند. کاخ سفید به سرعت در بیانیه ای از اظهارات ترامپ انتقاد کرد و آن را خلاف ارزش های جامعه امریکا و مغایر با منافع امنیتی کشور خواند. سناتور جان مک کین نیز طرح ترامپ را احمقانه خواند و جب بوش، ترامپ را دچار اختلال مشاعر دانست.

طرح محدودیت سفر

لس آنجلس تایمز گزارش می دهد، یکی از تدابیر امریکا برای جلوگیری از وقوع حملات مشابه کالیفرنیا، جلوگیری از سفر آزادانه شهروندانی است که تابعیت چهار کشور سوریه، عراق، ایران و سودان داشته یا به این کشورها سفر داشته یا در این کشورها اقامت داشته اند. گفتنی است هفته پیش یک زوج در یک حمله مسلحانه به مجتمع بهزیستی در جنوب کالیفرنیا به روی کارمندان آتش گشودند و 14 نفر را کشتند. بر اساس نتیجه تحقیقات اف بی آی سید رضوان فاروق و همسر پاکستانی الاصلش تشفین مالک عوامل حمله، سال 2014 به عربستان سعودی سفر داشته اند.