آرشیو یکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴، شماره ۴۴۳۳
صفحه اول
۱
یادداشت2

نقش مردم سوریه در تعیین سرنوشت سیاسی خود

دکتر حسین رویوران (کارشناس مسائل خاورمیانه)

قطعنامه جدید شورای امنیت درباره سوریه بر نقش مردم این کشور در تعیین سرنوشت سیاسی شان تاکید دارد موضوعی که نقطه مقابل رفتار سیاسی بسیاری از کشورها ازجمله غربی ها بود که همواره بر دخالت در امور داخلی سوریه اصرار داشتند. سیاست مداخله جویانه ای که ایران همواره نسبت به آن اعتراض داشت، چرا که غرب سعی می کرد تا راه حلی را دیکته کند و مردم سوریه را که حق تعیین سرنوشت خود را داشتند، نادیده گرفته بود.

این قطعنامه به دیدگاه ایران نزدیک است، هرچند کشورمان در آن حضور نداشت. جان کری نیز پس از تصویب این قطعنامه بر این موضوع صحه گذاشت.

بحث دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که یک نوع اجماع جهانی بر اساس این نگاه دیده می شود.

پیش از این ایران پیشنهادات خود را مطرح می کرد اما غرب در جهت مغایر صحبت می کرد اما هم اکنون در شرایط متفاوتی قرار گرفتیم که آمریکا می گوید مردم سوریه باید سرنوشت خود را تعیین کنند.. اولویت مبارزه با تروریسم نیز نکته بسیار مهمی است که ایران همواره اعلام کرده است این اولویت باید در سوریه مد نظر قرار بگیرد. در این قطعنامه همچنین بر لزوم برقراری آتش بس بین نیروهای دولتی سوریه و گروه های سوری معارض و در گام بعد بر لزوم اتحاد این دو بر ضد گروه های تکفیری و پاکسازی سوریه از این گروه ها تاکید شده است.

این قطعنامه راه را برای از بین بردن گروه های تکفیری و ایجاد زمینه برای حل بحران سوریه هموار می سازد.

به نظر می رسد که این آتش بس جریان تکفیری را منزوی کرده و حامیان منطقه ای آن را نیز وادار به همکاری خواهد کرد.