آرشیو دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴، شماره ۴۴۳۴
فرهنگ و هنر
۵

علل سیاسی حذف فیلم محمد رسول الله از رقابت اسکار

انتخاب نشدن فیلم محمد رسول الله برای رقابت در مرحله نهایی اسکار 2016، همچنان در داخل و خارج کشور محل بحث های فراوان است و خیلی ها حذف این اثر ارزشمند را بیش از مباحث فنی، به بحث های سیاسی و جانبدارانه مربوط می دانند. واکنش روزنامه انگلیسی گاردین و توضیح وزیر ارشاد از جدیدترین عکس العمل ها در این زمینه است.

به گزارش جام جم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته دلایل سیاسی را در حذف فیلم محمد رسول الله محتمل دانست و گفت: نمی دانم دلایلی که در اسکار، فیلم محمد رسول الله را انتخاب نکردند چه بوده است که البته چنین کارهایی سابقه دارد. در برخی جشنواره های سینمایی از جمله مراسم اسکار عوامل سیاسی هم در انتخاب فیلم دخیل است.آن طور که باشگاه خبرنگاران جوان نوشت، علی جنتی در جمع خبرنگاران افزود: گاهی در جشنواره ها و مراسم سینمایی چون اسکار به فیلم هایی جایزه می دهند که تعجب می کنیم. احتمال می دهم برخی دلایل سیاسی نیز در انتخاب نشدن فیلم «محمد رسول الله» دخیل باشد. اظهارنظرهای رسمی درباره حذف فیلم محمد رسول الله از اسکار، فقط مربوط به داخل کشور نیست، بلکه اظهارات اشخاص و رسانه های خارجی هم در این مورد ادامه دارد. به طوری که روزنامه مشهور و انگلیسی گاردین در تحلیلی جالب در خصوص اعلام فهرست اولیه فیلم های راه یافته به اسکار بهترین فیلم خارجی زبان سال 2016، حذف سه فیلم محبوب از جمله فیلم «محمد رسول الله» در این مرحله از رقابت ها را تا حد زیادی به نفع فیلم هلوکاستی «پسر سائول» دانست.

آن طور که فارس نوشت، «گاردین» در این تحلیل خود آورده است: حذف چنین فیلم هایی که نقطه قوت بسیاری دارند، ضمن این که باعث تعجب بسیاری می شود، به این معناست که «پسر سائول» ساخته لازلو نمس از مجارستان درصدر توجه منتقدان و کارشناسان (رای دهندگان اسکار) قرار گیرد.