آرشیو شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴، شماره ۶۱۲۶
سلامت و زیبایی
۱۵

قاتلی به نام مقاومت آنتی بیوتیکی!

محققان پیش بینی می کنند که معضل مقاومت در برابر آنتی بیوتیک، تا سال 2050 میلادی به قاتل شماره یک بشر مبدل می شود و بیشتر از سرطان قربانی می گیرد.به گزارش گاردین، بیماری های عفونی همواره یک تهدید جدی برای سلامت محسوب می شوند. با کشف آنتی بیوتیک، مرگ ناشی از بیماری های عفونی کاهش قابل ملاحظه ای داشته است؛ اما با استفاده نابجای آنتی بیوتیک و مقاومت در برابر آن، این بیماری ها در حال بازگشت هستند.یک مطالعه جدید نشان می دهد عفونت های مقاوم در برابر دارو در حال افزایش هستند و پیش بینی می شود که قربانیان آنها روز به روز افزایش یابد و تعداد مرگ و میر ناشی از آنها نیز در سال 2050 میلادی، بیشتر از سرطان باشد.

عفونت های مقاوم در برابر دارو نه تنها بیماران بیشتری را به سمت مرگ می کشاند؛ بلکه در سطح جهان حدود 100 تریلیون دلار هزینه دربرخواهد داشت.در این مطالعه آمده است که آنتی بیوتیک های استفاده شده در شاخه کشاورزی، عامل اصلی این معضل است، همچنین در بسیاری از کشورها، آنتی بیوتیک های استفاده شده در حیوانات، بیشتر از انسان است و ضایعات شرکت های تولیدکننده داروهای ضدمیکروبی که اغلب وارد آب می شوند، نیز یکی دیگر از معضلات جدی در این زمینه است.آنتی بیوتیک یک منبع با ارزش دارویی است که برای درمان عفونت های باکتریایی مورد استفاده قرار می گیرد و استفاده از آن تنها با تجویز پزشک و در یک دوره درمانی کامل موثر است.

استفاده مکرر و نابجا از آنتی بیوتیک، یکی از مهم ترین دلایل افزایش باکتری های مقاوم به دارو به شمار می آید.

مهم ترین راهکارهای مقابله با باکتری های مقاوم

برای نخستین قدم باید اطلاعات دقیقی در مورد درمان های رایج و اثربخشی آن به دست آورد تا بتوان موارد نابجای استفاده از آنتی بیوتیک را تشخیص داد؛ زیرا همانطور که گفته شد، مصرف نابجا یا خودسرانه آنتی بیوتیک، مهم ترین علت مقاومت نسبت به آنتی بیوتیک است.

در مرحله بعد باید آگاه بود که استفاده از آنتی بیوتیک در مزارع و دامداری ها، یکی از مهم ترین روش های انتقال به انسان است. در بسیاری از کشورها راهکارهایی برای جلوگیری از آنتی بیوتیک در مزارع، دامداری ها و حوضچه های پرورش ماهی صورت گرفته است.