آرشیو چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴، شماره ۶۱۳۰
فن آوری
۱۹

خبر

توسعه سرمایه گذاری همزمان با اجرای برجام

«اجرای برجام فرصت بسیار مناسبی است تا با مدیریت و برنامه ریزی هوشمندانه، علاوه بر جذب سرمایه گذاری های خارجی، زمینه رشد بخش خصوصی داخلی نیز فراهم شود.»

به گزارش «ایران»، نصرالله جهانگرد رئیس سازمان فناوری اطلاعات ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: در حال حاضر ارتباطات و فناوری اطلاعات حدود 7/2 درصد از تولید ناخالص داخلی را در اقتصاد ایران پوشش می دهد که بر اساس پیش بینی های صورت گرفته و با توجه به ظرفیت های موجود در این حوزه، حجم بازار طی چند سال آینده، به قیمت جاری، رشدی حدود چهار برابر را تجربه خواهد کرد. وی افزود: وزارت ارتباطات نقش هدایت کننده بازار فاوا را بر عهده دارد و با توجه به پیش بینی افزایش سهم ICT در تولید ناخالص داخلی، نقش مجموعه وزارت در این حوزه بسیار پررنگ تر خواهد بود.

ضرورت بومی سازی فناوری در دوران پساتحریم

معاون توسعه و مدیریت شبکه ملی اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات ایران، در دوران پساتحریم، توجه به بومی سازی فناوری های ارتباطی- اطلاعاتی و انتقال دانش فنی برای آموزش نیروهای داخلی را ضروری دانست.

به گزارش ایرنا، علی اصغر انصاری با تاکید بر توجه جدی به آموزش نیروهای داخلی گفت: باید انتقال دانش فنی در رفت و آمدهایی که به عقد قراردادهای تجاری منجر می شود، از شرط های اصلی باشد. وی افزود: باید به بومی سازی محصول ها و فرایندها در دورانی که شرکت های مختلف وارد ایران می شوند، جدی تر توجه شود. انصاری گفت: افزون بر زمینه سازی برای ورود فناوری های تازه، باید به سوی داخلی سازی آنها رفت تا کشور در آینده از واردات آنها بی نیاز شود. معاون توسعه و مدیریت شبکه ملی اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات ایران تاکید کرد: سال های تحریم فرصتی برای نیروهای متخصص کشور در بومی سازی برخی فناوری ها فراهم آورد، اما یک سری محدودیت ها، محرومیت ها و مشکل هایی برای صنعت آی تی و فناوری های مرتبط به همراه داشت که رفع آنها زمینه حضور شرکت های بین المللی در شکل های مختلف را فراهم می کند و به توسعه چند برابری فناوری اطلاعات و ارتباطات می انجامد. به گفته وی، استفاده از این فرصت باید به گونه ای باشد که به تهدید تبدیل نشود و همچنان بومی سازی محصول ها و خدمات در دستور کار باشد.