آرشیو دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۴، شماره ۶۱۳۴
اجتماعی
۴

جریمه صید 350 اردک سبز و خوتکا؛ فقط 200 هزار تومان

جریمه 200 هزارتومانی برای یک شکارچی گیلانی که در حال فروش 350 اردک سبز و خوتکا در بازار فریدونکنار بود به اعتراض فعالان حوزه حیات وحش استان مازندران منجر شد. «محمد علی الله قلی» کارشناس حیات وحش در گفت و گو با «ایران» این برخورد را باعث دلسرد شدن محیط بان هایی می داند که هزینه دستگیری یک شکارچی محلی و آشنا را به جان می خرند. به گفته او جریمه شکار هر خوتکا 100 هزارتومان است. بنابراین باید این فرد 35 میلیون تومان جریمه می شد اما در نهایت 200هزار تومان از او گرفته و آزاد شد.

«مسلم آهنگری» فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران نیز در گفت و گو با «ایران» از طرح 5 ساله ساماندهی شکار در فریدونکنار خبر می دهد و می گوید: «ساماندهی شکار در منطقه زمانبر است.» به گفته او روش صید پرندگان در این منطقه تاریخی بین 300 تا 500 سال قدمت دارد که به آن روش «دوما» می گویند. اما ماجرای قتل عام پرندگان مهاجر در فریدونکنار زمانی شروع شد که شکار با سلاح در منطقه ممنوع شد. شکارچیان سلاح را کنار گذاشتند ولی دام های هوایی را برافراشتند و وضعیت شکار اسفناک تر از گذشته شد، چون دام های هوایی در یک حرکت چند صد پرنده را شکار می کردند.

«محمدعلی الله قلی» هم می گوید بعد از خبری که در روزنامه ایران مبنی بر شکار 1500 غاز وحشی در یک شب مه آلود منتشر شد، سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام قبلی وارد شالیزارها و دامگاه ها شد و تورهای هوایی مخصوص شکار غاز ها را جمع آوری کرد و همین موضوع شکار غاز در این منطقه را خیلی کاهش داد.