آرشیو دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۴، شماره ۶۱۳۴
اجتماعی
۴
محیط زیست

پس از تلاش های زیست محیطی دولت روی داد

بازگشت «هما» به آسمان ایران

روزنامه فایننشنال تایمز با انتشار گزارشی به تلاش های موفقیت آمیز برای بازگشت دوباره گونه در حال انقراض و کمیاب «هما» به آسمان ایران اشاره کرده است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، «هما» که پرنده ای از خانواده کرکس های بزرگ است و در کوه های مرتفع ایران زندگی می کند یکی از نمادهای اساطیری در ایران باستان نیز بوده و در ادبیات فارسی نیز جایگاه ویژه ای دارد. فایننشنال تایمز اشاره می کند که طی سالیان گذشته این پرنده همانند دیگر گونه های کرکس در حال انقراض بوده است و در این باره می نویسد: «تعداد این پرنده در ایران بشدت در حال کاهش بوده است.

پرنده ای با پرهای رنگارنگ. این گونه در حال انقراض بوده چرا که ساکنان محلی روستاهای ایران بخصوص در نواحی شمالی آنها را سمی می کردند تا طعمه گرگ ها شوند و از این طریق گرگ ها را بکشند. امروز اما بار دیگر «هما» می تواند در کوهپایه های طارم سفلی در استان قزوین زندگی کند چرا که در جریان راه اندازی کارزاری با حمایت دولت برای نخستین بار نجات حیات وحش ایران و نگرانی های زیست محیطی در دستور کار قرار گرفته است».

«غلامرضا جهان تیغ» رئیس محیط بانان استان قزوین در این باره می گوید: «نجات گونه های در حال انقراض کرکس ها مدیون آموزش جوامع محلی است که در سال های اخیر این پرندگان را مسموم می کردند.»

فایننشنال تایمز اشاره می کند که دولت روحانی در این پیشرفت سهم مهمی داشته است و در این باره می افزاید: «از زمانی که روحانی در انتخابات 2013 به قدرت رسید بارها نشان داد که طرفدار محیط زیست است و در این باره صحبت کرده است.

آقای روحانی برخلاف سلف خود تلاش کرده تا به مشکلات زیست محیطی رسیدگی کند».