آرشیو سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴، شماره ۴۴۷۰
سلامت
۱۲

خبرسلامت

فشار خون و خونریزی بینی در میانسالان

یک متخصص جراحی گوش، حلق و بینی گفت: ورم مفاصل و فشارخون بالا، شایع ترین علت خونریزی بینی در افراد میانسال است.

دکتر سهیلانیک اخلاق در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: شایع ترین علت خونریزی بینی، دستکاری یا ضربه است. دستکاری بینی به عروق مخاطی در این ناحیه آسیب می رساند و منجر به خونریزی بینی می شود. در کودکان نیز وجود زمینه های ارثی می تواند به ایجاد این عارضه کمک کند.

وی افزود: فشارخون بالادر افراد مسن، یکی از عوامل خونریزی بینی است. بنابراین اولین اقدامی که برای افراد میانسال دچار خونریزی بینی انجام می شود، مشاوره داخلی و کنترل فشارخون است.

تغذیه سالم و ورزش سدی در برابر اضطراب

افرادی که تغذیه مطلوب و فعالیت بدنی منظم دارند، معمولادر مهارت های کنترل خشم و اضطراب و استرس، عملکرد مطلوب تری از خود بروز می دهند.

بتیسا محمدی، کارشناس ارشد روان شناسی بالینی در گفت وگو با جام جم با بیان مطلب فوق گفت: هورمون های بدن بر اثر تغذیه و فعالیت بدنی تنظیم می شود و تعادل هورمونی در فیزیولوژی مغز صورت می گیرد که نهایتا می تواند برای فرد، آرامش بیشتری به دنبال داشته باشد.

وی افزود: روابط اجتماعی نیز چنانچه به صورت مطلوب به کار گرفته شود، می تواند از فشار روانی ناشی از تنهایی افراد کم کرده و به سلامت روان فرد کمک کند. افرادی که روابط اجتماعی گسترده و بانشاط دارند، می توانند از یکدیگر مهارت های مختلف را بیاموزند و افکار ناراحت کننده و مسموم کمتر سراغ آنها می آید.

وی تاکید کرد: تحقیقات نشان می دهد، افرادی که در خانواده های شاد زندگی می کنند، کمتر از اضطراب و نگرانی رنج می برند.