آرشیو پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۴، شماره ۶۱۴۳
ایران زمین
۱۴

تشکیل کمیته نجات خلیج گرگان در وزارت کشور

معصومه کریمیان

گرگان -با تشکیل کمیته نجات بخشی «خلیج گرگان» در وزارت کشور مطالعات برای پیشگیری از خشکی این حوزه بزرگ آبی آغاز شد.

«رضا مروتی» معاون امورعمرانی استانداری گلستان گفت: درهمان روزهای اول پسروی «خلیج گرگان» کمیته ویژه ای برای پیگیری این مساله توسط شخص استاندار معین و مطالعات و نتایج اولیه برای شورای ساماندهی مرزی وزارت کشور ارسال شد. هم اکنون کارگروه فنی این کمیته درحال پیگیری موضوع است.

مروتی افزود: سال های 57 و 77 اوج کم و زیاد شدن آب «خلیج» گرگان بود و این چرخه متناوبی است که سال های گذشته هم شاهد بوده ایم. پسروی آب دریای خزر عوامل زیادی دارد؛ یکی کم شدن حقابه خزر است که ایران سهم اندکی در تامین آن دارد و بیشتر به دیگر کشورهای حاشیه خزر

برمی گردد. موضوع بعدی رسوب گذاری است که بیشترین اوج آن در حاشیه جنوب شرقی خزر اتفاق می افتد و سهم گلستان می شود.

وی تصریح کرد: نمی توان گفت«خلیج گرگان» روبه نابودی است، زیرا در سنوات گذشته هم این اتفاق افتاده است. از این جهت نگرانی نداریم چون کم و زیاد شدن آب دریای خزر قبلا هم اتفاق افتاده، دوباره نیز اتفاق خواهد افتاد و سطح دریا به جای خود برخواهد گشت، اما برای اینکه دهانه کانال «خزینی» و «چپ اوقلی» مسدد و راه تنفس «خلیج» گرگان گرفته نشود باید عملیات فنی برنامه ریزی و تمهیداتی اخذ شود تا لایروبی انجام گیرد که این امر نیازمند مطالعات دقیق میدانی است.

معاون عمرانی استانداری گلستان اضافه کرد: در حال حاضر مطالعات نجات بخشی این خلیج توسط سازمان حفاظت محیط زیست، شیلات، استانداری و سازمان بنادر که عضو شورای نجات بخشی هستند در دست انجام است.

مطالعات فاز صفر سازمان بنادر نشان می دهد که بخش اعظم مشکلات به کم شدن آب دریای خزر برمی گردد و رسوب گیری در دهانه کانال«چپ اوقلی» نمی تواند عامل اصلی و از بین برنده خلیج باشد.

پسروی دریای خزر در سال های قبل هم اتفاق افتاده بود. به گفته «مروتی»، در سال 57 تنگه «چپ اوقلی» کاملا بسته شد و عملا می توانستیم از کنار بندر«خواجه نفس» پای پیاده وارد جزیره «آشوراده» شویم. بدون اینکه کفش خیس شود. اما در سال 77 آب آنقدر بالاآمد که مجبور شدند سکنه «آشوراده» را که سال ها آنجا زندگی می کردند انتقال دهند و جزیره را خالی کنند.