آرشیو پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۴، شماره ۶۱۴۳
ایران زمین
۱۴

خشکسالی در چهارمحال و بختیاری 9 ساله شد

کاهش 50 درصدی بارش ها در چهارمحال و بختیاری، تداوم خشکسالی در این استان را 9 ساله کرد.

«مهرداد قطره سامانی» مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با ایرنا افزود: میانگین بارش استان از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون(ابتدای پاییز امسال تا13بهمن ماه) 293 میلیمتر گزارش شده در حالی که این آمار در سال زراعی گذشته 591 میلیمتر بوده است.

وی ادامه داد: برای ماه های بهمن و اسفند امسال بارش قابل ملاحظه ای پیش بینی نمی شود و استیلای بحران خشکسالی در استان تداوم خواهد داشت؛ بنابر این مدیریت بهینه منابع آب تنها راه کاهش پیامدهای ناشی از خشکسالی است.

قطره سامانی با تاکید بر تغذیه مصنوعی دشت های استان، تصریح کرد: کاهش سطح ایستابی آب سفره های زیرزمینی استان در سال های اخیر، فعالیت مدیریت منابع آب و عملیات آبخیزداری و آبخوانداری را برای مقابله با مشکلات ناشی از بحران خشکسالی دو چندان کرده است.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: این استان به دنبال افزایش دما و کاهش بارندگی در زمستان امسال در میان 31 استان جزو 5استان خشک کشور قرار گرفته که این پدیده زنگ خطری برای کاهش منابع آب آن است.

با توجه به اینکه چهارمحال و بختیاری سرچشمه 2رودخانه «کارون» و «زاینده رود» و بخشی از رودخانه «دز» است، کاهش بارش ها در این استان، استان های اصفهان و خوزستان را به طور مستقیم با چالش در تامین آب مواجه می کند.