آرشیو پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۴، شماره ۴۴۷۲
جهان
۶

دی میستورا: ژنو آخرین امید سوریه است

در حالی که ادامه و نتیجه بخش بودن مذاکرات نمایندگان دولت سوریه و مخالفان آن در ژنو سوئیس در هاله ای از ابهام قرار دارد، فرستاده سازمان ملل به سوریه اعلام کرد نشست ژنو آخرین امید سوریه است.

استفان دی میستورا، در گفت وگو با تلویزیون سوئیس گفت: احتمال فروپاشی کامل مذاکرات همواره وجود دارد ولی اگر این بار نشست ژنو درباره سوریه شکست بخورد دیگر هرگز امیدی وجود نخواهد داشت. وی به تلاش خود برای تضمین موفقیت نشست ژنو 3 تاکید کرد و افزود: پایان درگیری و بحران در سوریه به نفع واشنگتن و مسکو است.

وی در مصاحبه با رادیو بی.بی.سی خواهان تغییرات چشمگیر در سوریه برای تضمین موفقیت مذاکرات ژنو شد. دی میستورا در این زمینه گفت: مذاکرات چالش سختی محسوب می شود، زیرا اعتماد میان دولت و مخالفان نزدیک به صفر است. دی میستورا خاطر نشان کرد: آزمودن میزان جدیت این مذاکرات به ایجاد برخی تغییرات در سوریه مرتبط است و من از طرف های مذاکره کننده می خواهم اراده خود را برای تحقق دستاوردی در مذاکرات نشان دهند. مذاکرات ژنو3 از روز جمعه آغاز شده اما تاکنون نتیجه خاصی نداشته است.

اخبار و گزارش های رسیده از ژنو نیز بر ناامیدکننده بودن این مذاکرات دلالت دارد. در همین زمینه سازمان ملل اعلام کرد مخالفان سوریه نشست خود را با استفان دی میستورا که قرار بود روز سه شنبه برگزار شود، لغو کردند. هیات مخالفان سوری گفتند به دلیل این که دی میستورا پاسخی به سوالات آنها نداده، نشست خود را با او لغو کردند. هیات مخالفان سوریه مدعی است نظام و هم پیمانانش همزمان با آغاز مذاکرات ژنو عملیات نظامی در این کشور را افزایش داده اند.

از سوی دیگر، در بعد تحولات میدانی خبر رسیدن نیروهای ارتش سوریه به دوکیلومتری شهرک های نبل و الزهرا که مردم مقاوم آن بیش از سه سال است در محاصره گروه های تروریستی هستند و آزادسازی مناطق مختلف، گروه های تروریستی را بشدت غافلگیر و شوکه کرده است. ادامه پیشروی نیروهای ارتش سوریه به سمت روستای تل جبین و شکست تمام تلاش های تروریست ها برای حفظ حضور خود در این روستا، سبب آشفتگی و سردرگمی جبهه تروریستی النصره شده است. درصورت آزادی این دو شهرک از دست تروریست ها، آنها در وضعیت پیچیده ای قرار خواهند گرفت.