آرشیو پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۴، شماره ۴۴۷۲
رسانه: فرهنگ و هنر
۷

ظرفیت انقلاب برای تولید آثار نمایشی

راما قویدل (نویسنده و کارگردان)

از همان اولین سال های پس از انقلاب اسلامی، تولید فیلم و سریال درباره انقلاب آغاز شد و همچنان ادامه دارد. خود من هم تجربه کار در سریال هایی با مضمون انقلاب را هم به عنوان دستیار کارگردان در دو سریال شب چراغ و فوق سری و به عنوان کارگردان در سریال شب می گذرد و البته سریال «روح الله» دارم.

این چهار تجربه شخصی باعث شد، مطالعات بسیاری در زمینه تاریخ انقلاب انجام دهم و تقریبا هر چه کتاب، خاطرات و اسناد و مدارک در این زمینه وجود دارد، بخوانم و حتی نوارهای صوتی موجود از مکالمات سیاسی و نظامی امرای ارتش پیش از انقلاب را با دقت بشنوم. خاطراتی هم از دوران انقلاب در حافظه ام باقی است و همه مواردی که بر شمردم، مرا به این نتیجه می رساند که چه ظرفیت دراماتیک عظیمی در این باره وجود دارد و ما چقدر توانسته ایم به قول معروف حق مطلب را ادا کنیم؟

پاسخ ناگفته پیداست! خاطرم هست چه بسیار فیلم ها و سریال هایی در باره انقلاب اصلابه تولید نرسیدند و اگر هم افتان و خیزان و عرق ریزان کلید زده شدند، در میانه راه متوقف ماندند. البته کارهایی هم در این زمینه بودند که علی الظاهر بی مساله و حاشیه تولید شدند و به پخش رسیدند؛ ولی بهتر است پای درددل سازندگان بنشینیم. حال مساله کجاست؟

نویسندگان، تهیه کنندگان، کارگردانان یا مدیران؟ من اهل قضاوت نیستم! تنها تاکید می کنم موضوعات و منابعی که در زمینه انقلاب مان وجود دارد، لایتناهی اند و منتظرند تا ساخته شوند. این مطلب را با یک پرسش به پایان می برم: به نظر شما چرا حدود سی و اندی سال است، تنها فیلمی که در ایام دهه فجر حتما، قطعا و بعضا از چند شبکه پخش می شود، نسخه تکه پاره و مثله شده ترن ساخته امیر قویدل است؟!