آرشیو پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۴، شماره ۶۱۴۳
فرهنگ و هنر
۲۳
سینما

در جشنواره فیلم برلین امسال صورت می گیرد

تجلیل از سه هنرمند فقید عرصه سینما

شصت و ششمین جشنواره فیلم برلین یاد دیوید بوئی، آلن ریکمن و اتوره اسکولاسه هنرمندی را که اخیرا درگذشتند، گرامی می دارد.

دست اندرکاران برلیناله اعلام کردند از سه هنرمند فوق العاده ای که اخیرا درگذشتند، تجلیل می کنند و نمایش های ویژه ای برای تجلیل از این سه چهره ماندگار ترتیب داده اند.

دیتر کاسلیک رئیس جشنواره فیلم برلین با بیان اینکه دیوید بویی یک موسیقیدان فوق العاده بود، هنرمندی آوانگارد که چیزهای متفاوت بسیاری خلق کرد، گفت: برای گرامیداشت یاد بویی که 11 ژانویه امسال درگذشت، فیلم «مردی که به زمین افتاد» به کارگردانی نیکلاس روگ نمایش داده می شود.

وی افزود: دیوید بویی پیوند دیرینه ای با برلیناله داشت و از سال 1976 تا 1978 در برلین زندگی می کرد. او در مستندهایی که در دوره های مختلف جشنواره نمایش داده شد از جمله «لو رید: قلب راک اندرول» و «اسکات واکر: مرد قرن 30» و نیز فیلم های داستانی مانند «مردی که بر زمین افتاد» و «راز آقای رایس» حضور داشت.

یاد آلن ریکمن بازیگر بریتانیایی که 14 ژانویه درگذشت نیز در این دوره گرامی داشته می شود. او که برای بازی در فیلم های «هری پاتر» شهرت جهانی یافت، با نمایش فیلم «عقل و احساس» به کارگردانی آنگ لی در روز 16 فوریه به یاد آورده خواهد شد. این فیلم در جشنواره فیلم برلین در سال 1996 جایزه خرس طلای بهترین فیلم را به دست آورد.

اتوره اسکولافیلمساز ایتالیایی که 19 ژانویه درگذشت نیز با نمایش فیلم «سالن باله» از ساخته های خودش در سال 1983 به یادآورده می شود. این فیلم خرس نقره بهترین کارگردان را از برلیناله دریافت کرد. اسکولادر سال 1991 نیز با فیلم «سفر کاپیتان فراساسا» در بخش رقابتی برلین حضور داشت.

شصت و ششمین دوره جشنواره فیلم برلین از تاریخ 11 تا 21 فوریه (22 بهمن تا 2 اسفند) برگزار می شود.