آرشیو پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۴، شماره ۶۱۴۳
فرهنگ و هنر
۲۳

آن سوی مرز

درگذشت بزرگترین نویسنده اردو زبان

«انتظار حسین» نویسنده نامدار اردو زبان و نامزد جایزه «من بوکر» سال 2013 سه شنبه 13 بهمن (2فوریه)، در سن 92 سالگی درگذشت.

«حسین» که به عنوان بزرگترین نویسنده تاریخ زبان اردو شناخته می شود در آثار خود از سنت های باستانی پاکستان درخصوص جمع گرایی و فرهنگ تساهل بسیار نوشته است. «انتظار حسین» که برای نگارش رمان و داستان های کوتاه و سرودن شعر مشهور است، با نامزدی «من بوکر» و برنده شدن مهم ترین جایزه ادبی فرانسه در سال 2014 به شهرت جهانی رسید. وی در سال 1923 در هندوستان به دنیا آمد و در سال 1974 به کشور تازه تاسیس پاکستان که در آن زمان از هند جدا شده بود، مهاجرت کرد. وی از تجربه این مهاجرت 50 سال پس از آن در داستان کوتاهی با عنوان «نخستین صبحگاه» سخن گفت. «حسین» در سال 1979 رمانی با نام «شهرستان» (Basti) با موضوع تاریخ پاکستان و شبه قاره هند به زبان اردو منتشر کرد که سپس به زبان انگلیسی نیز ترجمه شد. این نویسنده به طور مداوم در ستون ادبی روزنامه انگلیسی زبان «داون» (Dawn) مطلب می نوشت و بعدها به عنوان صدای گروه های میانه رو پاکستان شناخته شد.

تاسیس صدها کتابفروشی توسط «آمازون»

سایت «آمازون»، غول فروش آن لاین کتاب در نظر دارد در اقدامی جدید صدها فروشگاه کتاب تاسیس کند. خبر این تصمیم از سوی ناظر فروشگاه های امریکا منتشر شده اما مسئولان «آمازون» هنوز آن را تایید نکرده اند. هرچند در صورت اجرایی شدن تصمیم این غول فروش آن لاین کتاب به یکی از رقبای جدی فروشگاه های زنجیره ای کتابفروشی های بزرگی امریکا همچون «بارنز» و «نوبل» بدل خواهد شد. پیش از این «آمازون» یک فروشگاه عرضه کتاب را در شهر «سیاتل» افتتاح کرده بود.

«سندیپ ماترانی» مدیرعامل سازمان گسترش فضاهای عمومی درباره این خبر گفته است: «تا آن جایی که ما اطلاع پیدا کرده ایم آمازون قصد دارد حدود 300 تا 400 فروشگاه واقعی عرضه کتاب را راه اندازی کند.» با این وجود «سارا گلمن»، سخنگوی «آمازون» حاضر نشد درباره این خبر اظهار نظر کند.

موسسات «بارنز» و «نوبل» از یک ژانویه تا کنون در مجموع 640 فروشگاه در 50 ایالت امریکا را افتتاح کرده اند.