آرشیو پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۴، شماره ۴۴۷۲
ایران
۱۱

ستاد بحران: وقوع زلزله در کرمان شایعه است

مدیرکل بحران استان کرمان با اشاره به این که وقوع زلزله مهیب در کرمان یک شایعه است، گفت: منطقه ای که روی گسل باشد، مستعد زلزله است. استان کرمان منطقه ای است که تعداد زیادی گسل در آن وجود دارد، به طوری که 18 گسل فعال در استان وجود دارد و هر لحظه امکان فعال شدن یکی از این گسل ها وجود دارد. اما چه زمان و با چه بزرگی فعال شود، نامشخص است و تنها موردی که امروز باید به آن توجه کرد، راهکارهای پیشگیری است.

محسن صالحی کرمانی با اشاره به شایعات موجود در شبکه های مجازی مبنی بر وقوع زلزله در کرمان در گفت و گو با ایسنا افزود: در فضای مجازی اعلام شده است، گرمی هوا، یک پیش نشانگر زلزله است؟ چه کسی این مطلب را گفته و با استناد از چه منبعی است؟ مشخص نیست! آن دسته از افرادی که آموزش دیده اند، می دانند گرم شدن هوا، دلیلی بر زلزله نیست، ممکن است به صورت تصادفی زلزله ای در همان زمان به وقوع بپیوندد، اما دلیل آن گرم شدن هوا نیست.

وی با بیان علت گرمی هوای استان کرمان، اظهار کرد: در اوایل سال جاری اعلام کردیم که پدیده ال نینو رخ داده است. البته پدیده ال نینو فقط مربوط به کشور ایران نیست. برف های سنگینی که در قاره آمریکا شاهد آن بودیم، یا آبشار نیاگارا که به طور کامل یخ زده، ناشی از پدیده ال نینو است. صالحی در پاسخ به این سوال که چرا تعداد زلزله های استان کرمان سال به سال افزایش می یابد؟ افزود: علت آن این است که در استان کرمان هر سال به دستگاه های لرزه نگار اضافه می شود، در نتیجه آنها خرد لرزه های بیشتری می توانند ثبت کنند.