آرشیو شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴، شماره ۶۱۴۴
بین الملل
۱۶

دو خط خبر

قانونگذاران فرانسه در خصوص پیشنهاد تغییر قانون اساسی کشورشان با هدف لغو تابعیت دوگانه شهروندان فرانسوی که در پرونده های تروریسم محکوم می شوند، بحث و تبادل نظر کردند. این اقدام در پی حملات مرگبار 13 نوامبر پاریس انجام می شود که 130کشته برجای گذاشت.

هارجیت ساجان، نخستین وزیر دفاع سیک کانادا که برای ارائه توضیحاتی به پارلمان رفته بود، از سوی قانونگذار اپوزیسیون هدف انتقادهای «نژادپرستانه» قرار گرفت. جیسون کنی، یکی از نمایندگان مجلس گفت قانونگذاران برای فهم سخنان این وزیر هندی تبار نیاز به ترجمه «انگلیسی به انگلیسی» دارند.

گروه تروریستی القاعده ساعتی پس از کشته شدن جلال بلعیدی سرکرده خود در «ابین» با حمله به شهر زنجبار این شهر را اشغال و پرچم خود را بر فراز ساختمان های دولتی نصب کرد. از سوی دیگر خبر می رسد که در حمله موشکی نیروهای یمنی به مواضع نیروهای مزدور و متجاوز ائتلاف ضد یمن در استان مارب، 48 نظامی و از جمله هشت افسر عربستانی و اماراتی کشته شدند.

تظاهرات مردم یونان در اعتراض به سیاست های اقتصادی دولت چپگرای این کشور که عمدتا در مخالفت با ریاضت اقتصادی و بویژه طرح اصلاحات در ساختار بیمه های تامین اجتماعی برگزار شد به خشونت و درگیری شدید بین نیروهای امنیتی و معترضان منجر شد.

روسیه نسبت به یک نمایش تلویزیونی در شبکه بی بی سی در مورد جنگ تخیلی آتی با روسیه که منجر به درگیری اتمی می شود، واکنش نشان داد. در این درام تلویزیونی، نیروهای جدایی طلب هوادار روسیه در لتونی چندین شهر را در نزدیکی مرز آن کشور و روسیه در اختیار می گیرند و روسیه در حمایت از آنها، لتونی را که عضو پیمان ناتو است اشغال می کند.