آرشیو شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴، شماره ۴۴۷۳
اقتصاد
۴

انتقاد از تفاهم نامه خرید توربین های نیروگاهی از ایتالیا

مدیرعامل مپنا با انتقاد از اقدام اخیر دولت برای خرید توربین از ایتالیا ابراز امیدواری کرد این تفاهم نامه فقط در حد حرف بماند و به عقد قرارداد منجر نشود.

عباس علی آبادی در مصاحبه با خبرگزاری صدا وسیما، در زمینه سخنان اخیر وزیر صنعت در باره تفاهم نامه ایران با ایتالیا برای واردات توربین های کلاسF که گفته است راندمان تولیدات داخلی 10 درصد کمتر است، تصریح کرد: این موضوع یا اشتباه به ایشان گزارش شده یا ممکن است اشتباه نقل شده باشد، چون حتی یک درصد اختلاف راندمان در ساخت توربین های نیروگاهی، فاجعه است چه رسد به 10 درصد.

وی ادامه داد: در حال حاضر توربین های کلاس E که در کشور تولید می شود در کلاس جهانی و حتی بهتر از آن است.

علی آبادی گفت: حتی مدل هایی را که از توربین های نیروگاهی عرضه می کنیم از رقبا زودتر به بازار می آوریم، چون آنها نام و برند دارند و ما می خواهیم صاحب برند شویم، دستمان را زودتر رو می کنیم و به همین دلیل اکنون توربین کلاس E مپنا از بهترین توربین های دنیاست و ما آن را تضمین می کنیم، تاکنون توانسته ایم 3000مگاوات از این توربین ها را صادر کنیم.

وی در زمینه توربین های کلاس F توضیح داد: زیرساخت تولید این نوع توربین را تحت لیسانس زیمنس آلمان آماده کرده ایم و قصد داریم آخرین مدل این توربین را در داخل تولید کنیم.

علی آبادی در زمینه تولید توربین های کلاس F که در داخل قرار است انجام شود گفت: توربین های تولید داخل قطعا با راندمان بیشتر از توربین های مشابه ایتالیایی است.

مدیر عامل مپنا با تاکید بر این که مسئولان کشور در حفظ صنعت داخلی تلاش می کنند، افزود: زیرساخت عظیمی در طول 20 سال ایجاد شده و در نوع خود مثال زدنی است و اگر بخواهیم این بازار کوچک داخلی را در اختیار خارجی ها قرار دهیم، تاسف بار است.

یک شرکت ایتالیایی که در سفر اخیر رئیس جمهور تفاهم نامه ای با آن به امضا رسید، قرار شد قطعات ساخته شده توربین های نیروگاهی کلاس F را به ایران صادر کند تا در اینجا مونتاژ شود، همچنین بخش عمده ای از سهام این شرکت را چینی ها خریداری کرده اند و در حقیقت این یک شرکت چینی - اروپایی است.