آرشیو شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴، شماره ۴۴۷۳
جهان
۶

اعتصاب و ناآرامی در یونان

تظاهرات مردم یونان در اعتراض به سیاست های اقتصادی دولت چپگرای این کشور و در مخالفت با سیاست ریاضت اقتصادی و به ویژه طرح اصلاحات در ساختار بیمه های تامین اجتماعی، روز پنجشنبه به خشونت و درگیری شدید بین نیروهای امنیتی و معترضان منجر شد.

این تظاهرات که با حضور گسترده معترضان در آتن پایتخت یونان و دیگر شهرهای این کشور برپا شد و زنگ خطر را برای دولت چپگرای یونان به صدا درآورد، بزرگ ترین تظاهرات اعتراضی این کشور طی یک سال اخیر توصیف شد. معترضان در مقابل پارلمان یونان واقع در مرکز شهر آتن با استفاده از بمب های دست ساز به نیروهای امنیتی حمله کردند و نیروهای امیتی نیز با استفاده از گاز اشک آور و باتوم به متفرق سازی آنها پرداختند. استفاده گاز اشک آور به حدی بود که تنفس شهروندان و معترضان با اختلال روبه رو شد و چند نفر نیز زخمی و دستگیر و تعدادی از خودروهای پارک شده در محل و تعدادی از مغازه ها به آتش کشیده شد. پلیس شهر آتن با انتشار بیانیه ای از مردم خواست از رفت و آمد در سطح شهر تا اطلاع بعدی خودداری کنند.

همزمان با این اعتراضات، تمامی کارکنان مراکز ارائه خدمات به شهروندان، پزشکان، استادان، آموزگاران و داروخانه های سراسر کشور به مدت 24 ساعت دست به اعتصاب سراسری زدند. تعداد زیادی از پروازهای داخلی و خارجی لغو و خطوط حمل و نقل درون و برون شهر در ایستگاه ها متوقف و کارکنان آنها دست از کار کشیدند.

دولت یونان به خواست وام دهندگان و اتحادیه اروپا، طرح قانونی اصلاحات در ساختار بیمه های اجتماعی را تهیه کرده است و در نظر دارد که به زودی آن را به پارلمان برای تصویب ارائه کند. بر اساس این طرح حقوق بازنشستگان کاهش، سن بازنشستگی افزایش و مالیات بر تولیدات و درآمد کشاورزان و مشاغل آزاد به طور گسترده ای افزایش خواهد یافت.