آرشیو شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴، شماره ۴۴۷۳
ایران
۱۱

خودروها جان یک خرس در خطر انقراض را گرفتند

چند روز قبل یک توله خرس سیاه در یکی از محورهای اصلی در فاصله هفت کیلومتری از شهرستان نیکشهر براثر برخورد با خودروهای عبوری از بین رفت.

به گزارش مهر، مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ضمن تائید این موضوع گفت: این توله خرس نیمه های شب با خودروهای عبوری برخورد کرده و صبح روز بعد رهگذران لاشه آن رامشاهده کرده اند. به گفته محمودی، لاشه این توله سیاه برای بررسی و کارشناسی بیشتر به این اداره منتقل شده است.

از میان هشت گونه خرس موجود در دنیا دوگونه در ایران زندگی می کنند که این دو گونه شامل خرس قهوه ای و خرس سیاه آسیایی هستند. خرس سیاه آسیایی یکی از گونه های آسیب پذیر در جهان به شمار می رود و خرس بلوچی که یکی از زیرگونه های آن است، بشدت در معرض خطر انقراض قرار دارد. پراکندگی خرس بلوچی محدود به پاکستان و جنوب شرقی ایران در سه استان هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان می شود.

زیستگاه خرس سیاه در ایران تاکنون از جنوب نیکشهر تا سرباز در استان سیستان و بلوچستان و قسمت هایی از بشاگرد در استان هرمزگان و بخش هایی از استان کرمان از جمله پناهگاه حیات وحش زریاب در شهرستان بم گزارش شده است.

از بین رفتن زیستگاه های جنگلی خرس سیاه بر اثر خشکسالی، گسترش اراضی کشاورزی بویژه باغات و قطع درختان برای استفاده به عنوان سوخت و دیگر مصارف، چرای دام اهلی و فشار آن بر زیستگاه های خرس، منجر به افزایش تقابل مردم محلی و خرس سیاه شده است، به نحوی که تخریب کندوهای عسل، تخریب محصولات باغی، حمله به دام و حتی حمله به انسان ها توسط خرس سیاه رو به افزایش گذاشته است و در نتیجه تعدادی از خرس ها بخصوص توله های آنها توسط مردم بومی اسیر و کشته می شوند.