آرشیو شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴، شماره ۴۴۷۳
سلامت
۱۲

خبرسلامت

ضربه مغزی عامل ابتلابه آلزایمر

طبق یک تحقیق جدید آسیب ناشی از ضربه به مغز ممکن است منجر به ایجاد پلاک های مربوط به آلزایمر در مغز شود.

به گزارش مهر، محققان دانشکده امپریال لندن در بریتانیا براساس مطالعات قبلی که نشان می دهد آسیب ناشی از ضربه به مغز فاکتور اصلی بروز دمانس یا زوال عقل است، دریافتند که جراحات متوسط تا شدید به مغز منجر به تجمع پلاک های آمیلوئید در مغز 9 فرد میانسال شرکت کننده در این مطالعه در ماه ها و سال های بعد شد. ایجاد پلاک های آمیلوئید در فضای بین سلول های عصبی در مغز علامت بیماری آلزایمر است. دیوید شارپ، سرپرست تیم تحقیق، می گوید: «شواهد بسیار زیادی نشان می دهد آسیب به مغز می تواند تاثیرات بلندمدت و زیانباری داشته باشد. از این رو همواره به درمان آسیب های مغزی تاکید می شود.»

مادران باردار 2 برابر غذا نخورند

یک متخصص تغذیه گفت: هنوز این تفکر غلط که مادر باردار باید دو برابر معمول غذا بخورد؛ چرا که هم اکنون دو نفر است، در جامعه ما وجود دارد در حالی که ما معتقدیم یک مادر باردار در سه ماه اول بارداری به علت رشد ناچیز جنین، به کالری خیلی زیادی نیاز ندارد و در طول بارداری نیز فقط یک واحد غذایی از گروه های هرم تغذیه ای به رژیم غذایی فرد باید افزوده شود.

دکتر حسن فرهادغیبی در گفت وگو با ایسنا با بیان این که افراد در طول بارداری فکر کاهش وزن را از خود دور کنند، گفت: یک مادر باردار اگر با وزن نرمال وارد دوران بارداری شود، می تواند 11 تا 16.5 کیلوگرم بر وزن خود اضافه کند. غیبی گفت: تغذیه مناسب از بسیاری از عوارض بارداری که در بین عموم مردم به ویار حاملگی معروف است، می کاهد. مادران باردار همه روزه باید از خانواده نان و غلات، لبنیات، سبزیجات، میوه ها و گروه پروتئین ها استفاده کنند.