آرشیو سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴، شماره ۲۱۲۷۷
اخبار کشور
۲
خبر ویژه

دولت پیشرفت اقتصادی را قربانی انتخابات کرده است

«قراردادهای جدید نفتی مانند قراردادهای زمان قاجار است. دولت دنبال پیشرفت اقتصادی است یا انتخابات؟!»

دکتر ابراهیم رزاقی اقتصاددان ضمن بیان مطلب فوق گفت: وقتی این قراردادها را نگاه می کنیم یاد دوران قاجار می افتیم در حالی که 60 سال پیش در دوران ملی شدن صنعت نفت چند سال خودمان این تاسیسات را اداره کردیم. مسئولین فعلی متخصصان ما را از سال 57 هم ناتوان می پندارند.

دکتر رزاقی در گفت وگو با خبرگزاری دانشجو با اشاره به دو نگاه درون نگر و برون نگر در حل مسائل اقتصادی گفت: ما دنبال حل مسائل اقتصادی هستیم یا انتخابات؟ اگر واقعا هواپیما نیاز داریم چرا با کارخانه سازنده شریک نمی شویم؟

این اقتصاددان برجسته ادامه داد: به موضوع قراردادها از نگاه منافع ملی نگاه نشده است و الاچرا از فرانسه که بزرگترین مخالف ایران بوده کالامی خریم؟ شرط انصاف این بود که آن که از همه بیشتر ما را تحت فشار قرار دادند کمتر اعتنا کنیم ولی مسئولین ما جوری برخورد می کنند که فرانسه اقتصاد ایران را نجات می دهد. چه کمکی به تولید داخلی می کند؟ چه لزومی دارد با همان شرکت هایی قرارداد ببندیم که به ایران خیانت کردند. از کجا معلوم در بزنگاهی این کار را تکرار نکنند؟

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور ادامه داد: این قراردادها چه ارتباطی به بهبود وضعیت مردم و اشتغال دارد؟ این مسائل مربوط به ایران نیست در بهترین حالتش مربوط به طبقه خاصی از ایرانیان است که می خواهند راحت تر به فرانسه بروند. این که مسائل مردم ایران نیست!

رزاقی در خصوص قرارداد با شرکت «توتال» نیز گفت: وقتی این قراردادها را نگاه می کنیم یاد دوران قاجار می افتیم که می گفتند نفت بو می دهد. ما به این توجه نکردیم که در دوره ملی شدن صنعت نفت ما دو سه سال این تاسیسات را اداره کردیم. 60 سال پیش! اما تحریم کردند و نفروختیم. از سال 1350 قرارداد جدید بستند همه صنعت را ایرانی ها می چرخاندند. طبق قرارداد خارجی ها رفتند و جدول تولید را به ما دادند که ما تولید کنیم. قدرت فنی ایران خوب بود اما حالابعد از گذشت زمان به متخصصین ایرانی جوری نگاه می کنند که نمی توانند!