آرشیو سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴، شماره ۲۱۲۷۷
ورزشی - اخبار کشور
۹

توفان شن در ریگان 54 نفر را روانه مراکز درمانی کرد

فرماندار ریگان گفت: بیش از 54 نفر به دلیل مشکلات تنفسی ناشی از توفان شن و ورود ریزگردها در این شهرستان راهی مراکز درمانی شده اند.

امین باقری به خبرنگار ایرنا افزود: توفان شن که از شامگاه یک شنبه روی داد دیروز باعث کاهش دید افقی به پنج متر در مسیر ترانزیتی ریگان- چابهار شد و چند ساعتی خطوط اینترنت شهرستان را نیز مختل کرد.

وی از شن گرفتگی نخیلات و مزارع گندم و جو خبر داد و گفت: توفان خساراتی را به فضای سبز شهری ریگان وارد کرده و باعث شکسته شدن شاخ و برگ درختان شده است.

وی بیان کرد: توفان شن همچنین باعث شن گرفتگی دهانه پل ها و شکسته شدن درختان کهور منحصر به فرد ایرانی در شهرستان ریگان شد.

فرماندار ریگان گفت: این شهرستان با توجه به این شرایط آب و هوایی فاقد ایستگاه هواشناسی است.

وی افزود: با توجه به بروز ریزگرد ها در ریگان مقرر شد اداره کل حفاظت محیط زیست چند دستگاه پایش ریزگردها را برای سنجش میزان آلایندگی در این شهرستان نصب کند اما تاکنون این کار انجام نشده است.

توفان شن و ریزگرد ها که هر چند هفته یک بار در آسمان شهرستان کویری ریگان پدیدار می شود امسال شدت بیشتری گرفته است.

بروز پدیده ریزگردها در ریگان متاثر از بادهای 120 روزه سیستان، خشک شدن تالاب جازموریان در جنوب کرمان، خشکسالی های دو دهه گذشته این شهرستان و کاهش پوشش گیاهی است.

تاکنون مقامات استانی و کشوری مختلف به این شهرستان سفر کرده و تصمیماتی نیز برای کنترل این پدیده اتخاذ شده است.

خداکرم جلالی گفت: مردم این شهرستان در شرایط سختی زندگی می کنند و این شهرستان یکی از کانون های بحرانی در کشور است که هر چه سریع تر باید سند مطالعاتی آن تنظیم شود.

در مناطق شرقی استان کرمان به طور متوسط در هر سال حدود 150 روز توفان شن و گرد و غبار وجود دارد که شرایط بسیار دشواری را برای مردم ایجاد کرده است.