آرشیو سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴، شماره ۶۱۴۷
زندگی
۱۳
زاویه

استرس جنگ بر کودکان مادران باردار

محققان دانشگاه فلوریدا دریافته اند کودکانی که در مناطق جنگی به دنیا می آیند، حتی قبل از تولد نیز تحت تاثیر تروما قرار می گیرند.

محققان به منطقه جنگ زده کنگو که به بدترین مکان برای زندگی زنان شهرت دارد، سفر کردند. نتایج نشان می داد تجربیات پر استرس مادران در دوران بارداری با نشانگرهای اپی ژنتیک در ژن های اصلی که واکنش های بدن را در مقابل استرس کنترل می کند، مرتبط است.

طی این پژوهش، نمونه خون بند ناف، جفت و خون مادر در هنگام تولد جمع آوری و برای درک اثرات تروما و استرس مزمن مورد آزمایش قرار گرفتند.محققان متیلاسیون DNA، یک فرایند اپی ژنتیک که باعث می شود ژن بیشتر یا کمتر قادر به پاسخگویی به سیگنال های بیوشیمیایی در بدن شود را بررسی کردند.طی دوران بارداری واکنش های بدنی مادر به جنین منتقل می شود و رشد مغز جنین، وزن هنگام تولد و عملکرد محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال کودکان را به محض تولد تحت تاثیر قرار می دهد.این پژوهش از اولین تحقیقاتی است که تاثیر استرس را قبل و بعد از تولد بر متیلاسیون ژنی به نام CRH در انسان بررسی کرده است. CRH هورمونی را می سازد که واکنش استرس بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.