آرشیو سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴، شماره ۶۱۴۷
بین الملل
۲۰

شورای امنیت آزمایش موشکی کره شمالی را محکوم کرد

شورای امنیت سازمان ملل متحد در پایان نشست اضطراری خود به مناسبت پرتاب یک موشک دوربرد در کره شمالی، در بیانیه ای پرتاب این موشک را محکوم کرد و از تصویب تحریم هایی علیه پیونگ یانگ در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، بیانیه شورای امنیت در محکومیت پرتاب موشک دوربرد کره شمالی پس از جلسه فوق العاده این شورا با حمایت 15 کشور عضو از جمله چین منتشر شد. وزارت امور خارجه چین نیز روز یکشنبه، ساعتی پس از آزمایش موشکی کره شمالی، به رغم تقارن این رخداد با شب تعطیلات عید بهاره چینی ها، روز پر کاری داشت و با احضار سفرای کره شمالی و کره جنوبی و برقراری تماس های دیپلماتیک با مقامات امریکایی موضع رسمی خود را در این باره اعلام و سه بیانیه جداگانه منتشر کرد.دستگاه دیپلماسی چین همچنین در نخستین اقدام پس از آزمایش موشکی کره شمالی، سفیر پیونگ یانگ در پکن را فراخواند و مواضع اصولی چین در این رابطه را به وی یادآوری کرد.

وزارت امور خارجه روسیه نیز با انتشار بیانیه ای با اعتراض به پرتاب موشک ماهواره بر کره شمالی، از پیونگ یانگ خواستار تامل و سنجیدن سیاست ها و اقدامات خود شد.آزمایش موشکی جدید کره شمالی، بامداد یکشنبه گذشته به وقت تهران (9:31 صبح به وقت ژاپن) انجام شد. پیونگ یانگ ماه گذشته نیز اعلام کرده بود که نخستین بمب هیدروژنی خود را آزمایش کرده است.