آرشیو سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴، شماره ۴۴۷۶
جامعه
۱۰

ردپای حیوان آزاری در اینترنت

خرید و فروش حیات وحش در فضای مجازی تنها آسیبی نیست که با استفاده نادرست از فناوری این روزها رشد کرده و آسیب جبران ناپذیری به محیط زیست کشور وارد می کند، در واقع نبود نظارت بر فضای مجازی و آشفته بازاری که برای متخلفان حکم آب گل آلود را دارد، بستر لازم برای خودنمایی برخی شکارچی نما ها یا افرادی که می توان آنها را بیماران روانی نیز نامید، فراهم کرده است.

این دست افراد با انتشار تصاویر و فیلم هایی از شکنجه حیات وحش این روزها روح جامعه را جریحه دار می کنند؛ آتش زدن روباه، حلق آویز کردن توله گرگ، کشتن الاغ با ضربات پتک و بستن سگ به خودرو و کشیدن آن روی آسفالت خیابان فقط نمونه هایی است از فیلم هایی که در فضای مجازی دست به دست می شود و در آنها افرادی با اذیت و آزار گونه های جانوری سعی در مهم نشان دادن خود و سرگرم کردن اطرافیانشان دارند.

هرچند چنین اتفاقات ناگواری از سوی جمعیت اندکی در کشور رقم می خورد، اما باید هشدار داد که بازنشر و به اشتراک گذاری آنها می تواند عواقب ناگواری برای کشور در پی داشته باشد، زیرا در کنار مرگ حیات وحش و تخریب محیط زیست، این عوامل در نهایت روی روابط انسان ها با یکدیگر نیز تاثیر گذاشته و خشونت را در بین آنها رواج می دهد.

در این بین کاربران فضای مجازی با خودداری از به اشتراک گذاشتن چنین ویدئو و تصاویری می توانند مثبت عمل کرده و تاثیرگذار باشند. علاوه بر این آنها با نوشتن پیام و انتقاد مناسب از افرادی که چنین تصاویری را در فضای مجازی منتشر می کنند، برای حفظ محیط زیست قدم برداشته و به این شکل در بهبود شرایط به سازمان های مسئولی نظیر پلیس فتا و سازمان حفاظت محیط زیست کمک کنند.