آرشیو سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴، شماره ۴۴۷۶
سلامت
۱۲

خبرسلامت

کمر درد، زنگ خطر بیماری های خطرناک

رئیس مرکز تحقیقات طب فیزیکی و توانبخشی گفت: کمردرد می تواند یکی از نشانه های ابتلابه انواع سرطان در مراحل پیشرفته آن باشد. سرطان پروستات، ریه، استخوان و پستان می تواند باعث کمردرد شود و زنانی که سرطان پستان در آنها به مرحله متاستاز رسیده است در دردهای کمر خود را نمایان می کند.

دکتر سیدمنصور رایگانی در گفت وگو با فارس، در مورد موضوع کمردرد اظهار کرد: کمردردهایی که بیش از یک ماه طول بکشد و درد آن به هیچ درمانی جواب ندهد، همچنین زندگی معمولی فرد را مشکل کند باید مورد توجه بیمار و پزشک قرار گیرد تا بتوان اقدام درمانی مناسب انجام داد.

وی افزود: همچنین به طور کلی در مردان، فتق دیسک ستون فقرات بیشتر است. نشستن های طولانی و پیوسته سبب بیرون زدگی دیسک کمر می شود.

بیماران اعصاب و روان در معرض دیابت

محققان دریافته اند رابطه ژنتیکی بین برخی اختلالات روانی و دیابت نوع 2 وجود دارد.

به گزارش مهر، محققان دانشگاه ماساچوست آمریکا در مطالعه اخیر خود نشان داده اند ژنی که نقش مهمی در اختلالات سلامت روانی نظیر شیزوفرنی، اختلال دوقطبی و برخی انواع افسردگی دارد، بر عملکرد سلول های لوزالمعده تولیدکننده انسولین خون تاثیر می گذارد.

پژوهشگران پیش از این دریافته بودند رابطه ای دوطرفه میان افسردگی و دیابت وجود دارد. یعنی دیابت به دلیل تغییرات فیزیولوژیکی که در بدن به وجود می آورد، می تواند ایجاد افسردگی کند. از طرف دیگر ابتلابه افسردگی می تواند فرد را مستعد دیابت کند و خطر ابتلابه آن را بالاببرد.