آرشیو شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴، شماره ۲۵۱۹
سیاست
۱۹

آیت الله امامی کاشانی: مجلس خبرگان تعیین می کند که چه کسی می تواند حاکم اسلامی باشد

مهر: آیت الله محمد آقاامامی (امامی کاشانی)، نامزد پنجمین دوره خبرگان رهبری، در برنامه تبلیغاتی خود که بعدازظهر دیروز از شبکه تهران پخش شد، با تاکید بر اینکه ملت ایران افراد شایسته را برای مجلس خبرگان انتخاب کنند، گفت: ملت به خودشان اجازه ندهند که در هفتم اسفند در خانه نشسته و در انتخابات شرکت نکنند.

آیت الله امامی کاشانی با اشاره به اینکه ولایت یعنی ارتباط با خدا و ازاین رو در کتب فقهی و همچنین کتاب هایی که علمای اسلام درباره ولایت و امامت نوشتند آن را مشاهده می کنیم، گفت: «در کتاب ماوردی از علمای بزرگ شافعی آمده است که امام و حاکم باید از اسلام، امت اسلامی، جان ها، مال و ناموسشان مراقبت کند و سپس مراقب دشمنان اسلام باشد که به امت اسلامی نفوذ نکرده و هجوم سیاسی، اخلاقی و فرهنگی نداشته باشند».

او تصریح کرد: «قانون اساسی برای حاکم شرایطی معین کرده است که از جمله آن فقاهت، عدالت، تدبیر، مدیریت، شناخت جهان و شناخت توطئه های دشمنان است». امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: «مجلس خبرگان تعیین می کند که چه کسی می تواند ولی امر و حاکم اسلامی باشد».

او افزود: «با توجه به اینکه در جامعه اسلامی فقهای جامع الشرایط وجود دارند اما یک نفر باید حاکم باشد تا تضاد و اختلاف رخ ندهد و برای اینکه یک نفر حاکم باشد مجلس خبرگان رهبری شرایط آن حاکم را تشخیص می دهد. علاوه بر فقاهت و عدالت، این موضوع که بتواند حکومت کرده و مسئولان کشور را رهبری کند از وظایفی است که خبرگان رهبری فرد واجدشرایط را برای آن تعیین کرده و این وظایف را به او واگذار می کنند».

آیت الله امامی کاشانی با بیان اینکه نقش خبرگان رهبری تعیین بین فقهاست که چه کسی می تواند این مسئولیت را داشته باشد، یادآور شد: «نقش تعیین کننده خبرگان بسیار اساسی است. ازاین رو خبرگان ملت باید از شرایطی که در تعیین چنین ولی ای مهم است آگاه باشند».