آرشیو شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴، شماره ۶۱۴۹
اقتصادی
۷

سرمایه گذاری خارجی، لازمه پیشرفت صنعت خودرو

دکتر فضل الله جمالو (استاد دانشگاه)

اگر خودروسازان ایرانی در گفتمان های خود با خودروسازان خارجی به نتیجه مطلوب و عملیاتی برسند این صنعت رشد خواهد کرد و سال های متمادی شاهد خودروهای جدید با تکنولوژی روز در بازار خواهیم بود. آینده صنعت خودرو وابسته به حضور سرمایه گذاران خارجی است حال اگر غفلتی در این بخش صورت گیرد به نحوی که قراردادهای قبلی با خودروسازان تکرار شود این صنعت نمی تواند به رشد پایدار دست پیدا کند.

بر این اساس باید بگویم که شرایط کار برای خودروسازان داخلی سخت است چرا که به علت کاهش فروش و مشکلاتی که تحریم ایجاد کرد نقدینگی لازم برای کارهای جدید ندارند. از این رو جذب سرمایه های خارجی در این صنعت بسیار ضروری است.

صنعت خودرو برای سال های آینده نیازمند تکنولوژی، برنامه و پلت فرم جدید است. اگر این موارد توسط خودروسازان مدنظر قرار گیرد افق روشنی برای این حوزه می توان متصور بود. البته این گفته ها به معنای آن نیست که از سال آینده خودروهای جدید وارد بازار می شود. وقتی قرار است تکنولوژی به روز وارد شود باید حداقل یک سال ونیم برای آن زمان در نظر گرفت.

خطوط تولید، مونتاژ، قالب گیری، قطعه سازی و سایر فرآیند های تولید خودرو زمان بر است. لذا اگر قرار باشد این صنعت با تغییراتی مواجه شود از سال 96 به بعد خواهد بود.

در این مدت بهتر است که خودروسازان داخلی برای ارتقای کیفیت محصولات خود اقدام کنند که در رقابت سخت با سایر خودروسازان حرفی برای گفتن داشته باشند. مردم دیگر خریدار خودروهای قدیمی، تکنولوژی پایین و بی کیفیت نیستند. لذا برای برون رفت از این وضعیت خودروسازان باید با برنامه برای سال آتی حرکت کنند.

در دولت گذشته تصمیم هایی در صنعت خودرو گرفته شد که تنها جنبه خوش خدمتی داشت و همین امر باعث شد سرمایه های خودروسازان به بخش هایی برود که هیچ عایدی نه برای خودشان داشت نه حتی کشور. بدین جهت خودروسازان داخلی هم باید مراقبت کنند تا در سال های آتی گرفتار تصمیم های غیر اقتصادی نشوند. یک بنگاه برای آنکه به سودآوری برسد باید تصمیم های درست و غیر سفارشی بگیرد.