آرشیو شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴، شماره ۶۱۴۹
اقتصادی
۷

خودروسازان برای جهش باید آماده شوند

سید محمد بیاتیان (عضو کمیسیون صنایع مجلس)

خودروسازان برای آنکه پیشرفت کنند و نگاه مردم نسبت به آنها تغییر کند نیازمند جهش هستند. حرکت آرام در این بخش نمی تواند اثر خوبی بر این صنعت بر جای بگذارد. لذا یکی از اولویت ها در این حوزه تولید خودروهای جدید است. اگر تنوع در محصولات افزایش پیدا کند مردم مجددا به سمت خودروهای وطنی می آیند و خلابه وجود آمده در این صنعت برطرف می شود.

چندین سال است که خودروهای فعلی تولید می شود و تنها شکل ظاهری آن به صورت جزئی تغییر می کند. به همین دلیل در فصل جدید فعالیت ها، باید رویه گذشته کنار گذاشته شود. نکته مهم دیگر ارتقای کیفیت محصولات داخلی است. از سال 90 کیفیت محصولات بشدت کاهش پیدا کرد و متاسفانه خودروسازان نتوانستند نظر مردم را جلب کنند. همچنین افزایش قیمت خودروها عامل دیگری در کاهش تعداد مشتریان بود. ازآنجا که قدرت خرید مردم کاهش یافت قیمت های فعلی خودرو از توان خریداران خارج شد. لذا در شرایط جدید توصیه می کنیم که خودروسازان با پرداخت تسهیلات بر مشتریان خود بیفزایند.

در حال حاضر برخی از مجموعه های فروشنده خودرو که برای کشور اشتغالزایی هم ایجاد نمی کنند با بهترین شرایط خودرو به مردم واگذار می کنند. لذا وقتی مردم قدرت خرید خودروهای داخلی را ندارند به سراغ خودروهایی می روند که ویترین خوبی دارند. شاید این خودروها به لحاظ کیفیت از خودروهای داخلی سطح پایین تری داشته باشند اما شرایط فروش اقساطی کمک می کند تا بر فروش خود بیفزایند. استراتژی فعلی خودروسازان نشان می دهد که برای ارتقای صنعت خودرو برنامه جامعی دارند اما این برنامه زمانی قابل تکیه خواهد بود که در کشور اجرایی شود و دیگر روی کاغذ نماند. اگر خودروسازان بتوانند برنامه های تدوین شده خود را عملیاتی کنند و در تمام مراحل نگاه مصرف کنندگان را در نظر بگیرند این بخش می تواند افق روشنی داشته باشد. در غیر اینصورت این صنعت در جای خود می ماند و هیچ تغییری حاصل نمی شود. ما می خواهیم نیمه پر لیوان را ببینیم و در این زمینه کمک های لازم هم صورت می گیرد. فعالان صنعت خودرو باید جنب و جوش خود را زیاد کنند تا این صنعت طبق سند چشم انداز افق 1404 در خاورمیانه حرف اول را بزند و بتواند رکورد تولید یعنی 3 میلیون دستگاه را بشکند. بواسطه تحریم تولیدات این بخش تحت الشعاع قرار گرفت لذا خودروسازان باید گذشته را جبران کنند.