آرشیو شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴، شماره ۶۱۴۹
سلامت و زیبایی
۱۶

دردهای شکمی را جدی بگیرید

درد شکم یکی از شایع ترین بیماری هایی است که کودکان و حتی بزرگسالان را مبتلامی کند. این دردها که در ابتدا نادیده گرفته می شوند ممکن است به دلایل مختلف اتفاق بیفتد.

دکتر فرید ایمان زاده در گفت و گو با «ایران» می گوید: دردهای شکمی به دو گروه عمده دردهای شکمی حاد و دردهای مزمن تقسیم می شود.

وی با اشاره به عوامل ایجاد کننده این دردها می افزاید: دسته ای از دردهای شکمی ناشی از بیماری های سیستمی بدن است که از میان این بیماری ها می توان به بیماری اسهال و استفراغ ویروسی یا بزرگی کبد نام برد. دسته ای دیگر از دردها به اختلال درعملکرد دستگاه گوارش مربوط می شود. زخم اثنی عشر، ورم معده و روده یا تورم غده پانکراس از جمله بیماری های دستگاه گوارش است که می تواند به درد شکم منجر شود.

در برخی موارد هم این دردها ارجاعی هستند. به عبارت دیگر عفونت قسمت های تحتانی ریه یا درد در سطح تحتانی قلب هم می تواند به صورت درد شکم نمایان شود.

رئیس مرکز پزشکی و آموزشی مفید تصریح می کند: در درد های شکمی حاد، اگر تورم شکم یا خونریزی وجود داشته باشد یا اگر فرد دچار استفراغ های مکرر شود و درد را در فواصل کوتاه و با شدت زیاد تجربه کند بهتر است به پزشک مراجعه کند. در دردهای مزمن هم کاهش اشتها و وزن مشکلات جدی ایجاد می کند.

دکتر ایمان زاده تاکید می کند: دردهای شکمی را باید جدی گرفت و هنگام بروز آن نباید خودسرانه دارو مصرف کرد.