آرشیو شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴، شماره ۶۱۴۹
بین الملل
۲۰

توافق جهانی برای آتش بس در سوریه

17 عضو گروه بین المللی حمایت از سوریه طی نشستی در مونیخ ضمن توافق بر اجرای آتش بس در سوریه بر ارسال فوری کمک های بشردوستانه به مناطق محاصره شده تاکید کردند. به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، جان کری و سرگئی لاوروف، در نشست خبری مشترکی که در پایان نشست گروه بین المللی حمایت از سوریه برگزار کردند، خبر دادند آتش بس ظرف یک هفته آتی برقرار خواهد شد. جان کری در پایان این نشست یک روزه گفت: آنچه داریم کلماتی روی کاغذ است، اما آنچه نیاز است عمل به این تعهدات کاغذی، روی زمین است. در این نشست خبری سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه نیز در رابطه با سرنوشت بشار اسد گفت: این مردم سوریه هستند که باید سرنوشت و آینده خود را تعیین کنند. آنهایی که فکر می کنند با تغییر رژیم در سوریه همه چیز حل می شود، دچار توهم هستند، دشمن مشترک ما داعش و جبهه النصره هستند.

به گفته وزیران خارجه روسیه و امریکا، در این نشست تصمیم گرفته شد، دو گروه کاری تشکیل شود که یکی بشردوستانه است و دیگری نیز روی آتش بس تمرکز خواهد کرد. قرار است این گروه تلاش کند، راهکارهایی برای تبدیل این آتش بس به یک آتش بس پایدار پیدا کند. ریاست این دو گروه کاری مشترکا بر عهده روسیه و امریکا خواهد بود. نشست تماس سوریه مونیخ برای کمک به حل بحران سوریه پنجشنبه شب با حضور وزیران خارجه 15 کشور و دو نماینده از سازمان های بین المللی و منطقه ای در هتل هیلتون شهر مونیخ در آلمان برگزار شد.

در همین حال دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه با اشاره به تلاش ها و زمینه چینی های عربستان برای گسیل نیروی نظامی به سوریه هشدار داد در صورت ورود نیروهای زمینی کشورهای عربی به خاک سوریه این امر ممکن است سبب بروز «یک جنگ جهانی جدید» شود.