آرشیو شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴، شماره ۶۱۴۹
بین الملل
۲۰

اروپا

وزارت خارجه فرانسه از فابیوس به آیرو رسید

فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه در جریان ترمیم کابینه این کشور ژان مارک آیرو، نخست وزیر سابق را به عنوان وزیر امور خارجه جدید و جانشین لوران فابیوس منصوب کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ژان مارک آیرو که 66 سال دارد، در فاصله زمانی 2014-2012 نخست وزیر فرانسه بود. لوران فابیوس از این پس ریاست شورای قانون اساسی فرانسه را برعهده می گیرد. فابیوس در طول مذاکرات درباره پرونده هسته ای ایران مواضع تندی اتخاذ می کرد. او هنگام اعلام خبر پایان دوره فعالیتش در وزارت خارجه فرانسه نیز انتقادات شدیدی را متوجه امریکا کرد و سیاست های کاخ سفید در قبال سوریه را گنگ و مبهم خواند. به گزارش خبرگزاری رویترز، وی گفت: فکر نمی کنم اختیارات اوباما در حدی باشد که وی را به اقداماتی فراتر از آنچه وزیرخارجه اش، جان کری اعلام می کند، مجاز کند.

اعزام سه ناوگان جنگی ناتو به دریای اژه

ناتو با هدف مبارزه با قاچاقچیان انسان و متوقف کردن حرکت مهاجران به اروپا، سه ناوگان جنگی به دریای اژه اعزام کرد. آلمان، ترکیه و یونان از ناتو درخواست کرده بودند تا مهاجرت از طریق دریای اژه را زیر نظر گرفته و با قاچاقچیان انسان در این منطقه مبارزه کند. به گزارش بی بی سی، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در نشست وزرای دفاع ناتو در بروکسل تاکید کرد، این ماموریت برای «عقب راندن کشتی های حامل پناهجویان» نیست. استولتنبرگ گفت بخشی از این ماموریت به تشدید عملیات شناسایی و جمع آوری اطلاعات در مرزهای بین ترکیه و سوریه اختصاص خواهد یافت. ناوگان دریایی ناتو در دریای اژه متشکل از سه کشتی تحت فرماندهی آلمان است. مسیر دریایی ترکیه به یونان یکی از پرترددترین مسیرها برای پناهجویانی است که قصد دارند وارد کشورهای اروپایی شوند.