آرشیو یکشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۴، شماره ۲۱۲۸۶
اخبار کشور
۳
اخبار ادبی و هنری

اسماعیل امینی، شاعر: شبه روشنفکرها دلال هستند!

دکتر اسماعیل امینی، شاعر و مدرس دانشگاه گفت: در هیچ کجای دنیا مثل ایران، روشنفکران این قدر دلال منش نیستند! آنها هم با دولت مخالف هستند و هم از دولت وام و زمین و خانه و... می گیرند!

امینی که دبیری هشتمین دوره جشنواره شعر فجر را برعهده داشت، در بخشی از مصاحبه با مهر، درباره برخی از شاعران شبه روشنفکر که به خاطر «دولتی بودن» این جشنواره را تخطئه کردند، گفت: من اگر جواب شما را بدهم خیلی ها بدشان می آید. ولی بگذارید خاطره ای بگویم. یک بار یکی از مسئولان دولتی در ماه مبارک رمضان ما را به افطار دعوت کرد. محلش در خانه هنرمندان ایران بود. در مهمانی نشسته بودیم که دیدم همین آقایانی که می گویند دولتی بودن بد است و دولت نباید ما را داوری کند یکی یکی می آیند و در صندلی کنار آن مسئول می نشینند. چیزهایی می نویسند و می دهند و چیزی هم می گیرند. انگار کنید که مطب پزشک باشد!

وی افزود: از مشاور آن مقام مسئول پرسیدم داستان چیست؟ گفت می آیند تقاضای وام و زمین و ساختمان و... دارند. می دانید این یعنی چه؟ یعنی من غیردولتی ام اما اگر به من زمین و مسکن دولتی بدهند می گیرم. من اپوزیسیونم اما وام کلان دولتی را می گیرم، سفر خارجی یواشکی را هم می روم. این ادا و نمایش باید روزی به هم بخورد.

امینی تصریح کرد: اینکه من در ظاهر پزم را حفظ کنم و داد بزنم با دولت کار نمی کنم اما اگر زمین و خانه و... و یا سفر ایتالیا و فرانسه باشد می روم. حالابگو بیا برو سفر به مناطق محروم، نمی رود. این را به صراحت می گویم در هیچ کجای دنیا جریان روشنفکری این قدر مثل ایران زیرکانه و دلال منشانه کار نمی کند. البته من همه را یکی نمی دانم. در جریان روشنفکری افراد بسیار روشن و شرافتمند نیز هستند اما اهل این اداها نیز در آنها هستند که با شرافت زندگی نمی کنند.