آرشیو سه‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴، شماره ۳۴۸۵
دیپلماسی
۱۰
چهره روز - 2

سفیر آلمان در ایران: معاون صدراعظم آلمان به تهران می آید

گروه دیپلماسی| «معاون صدراعظم آلمان به تهران می آید»: این خبری است که سفیر آلمان در تهران داده و گفته است که وی در راس یک هیات آلمانی به تهران سفر خواهد کرد و به احیای سنت مذاکرات در چارچوب کمیسیون اقتصادی ایران و آلمان خواهد پرداخت. میکاییل بارون فون اونگرن-اشترنبرگ درباره وضعیت روابط اقتصادی و تجاری ایران و آلمان در دوره پسابرجام گفت: آلمان و ایران یک سابقه موفق و طولانی مدت در همکاری های تجاری نزدیک دارند. وی افزود: این حقایق در کنار فرصت های برآمده از برجام و شرایط مالی و حقوقی جدید، یک موقعیت خوب برای سرمایه گذاری بیشتر و همکاری وسیع تر بین دو کشور فراهم آورد.

مهم ترین محور سخنان سفیر آلمان در ایران در گفت وگو با ایرنا به شرح زیر است:

در مدت چهار ماه، اشتاین مایر دو سفر به تهران داشته است. واقعیتی که به وضوح نشان دهنده اهمیتی است که وی برای ایران و خاورمیانه قائل است.

پس از برجام 10 هیات عالی رتبه آلمانی به ایران سفر کرده اند و در ماه های آتی هیات های دیگری به ایران خواهند آمد. تمرکز بیشتر هیات ها بر موضوع روابط تجاری است.

عنصر سیاسی در دیدارهای اخیر مقامات ایرانی و آلمانی نقش برجسته ای ایفا کرد. درگیری های مداوم در سوریه و تیرگی روابط عربستان سعودی و ایران از جمله موضوعاتی بود که در دیدار بین وزیران خارجه ایران و آلمان مطرح شد.

برگزاری نشست مقدماتی کنفرانس مونیخ در ماه اکتبر گذشته در تهران مثال بسیار خوبی از فضای جدید و فرصت های ایجاد شده به واسطه حل و فصل مساله هسته ای است. فرصت های جدیدی که اگر به درستی از آنها استفاده شود، می توانند موجب ثبات و رفاه در منطقه خاورمیانه شوند.

قدرت های بزرگ منطقه ای مانند ایران می توانند و باید نقش مهمی در حل دیپلماتیک بحران سوریه ایفا کنند. به همین دلیل اشتاین مایر، وزیر خارجه بارها برای پیوستن ایران به مذاکرات سوریه در وین و ژنو درخواست داد.

علاوه بر اخبار اخیر درباره برقراری آتش بس، باید قدم های بسیار بیشتری برداشته شود تا مردم سوریه نخستین بارقه امید را ببینند. در چنین شرایطی تداوم حمایت ذینفعان منطقه ای مانند ایران و عربستان سعودی از تلاش های چندجانبه برای دستیابی به راه حلی برای این مناقشه، اهمیت دارد.