آرشیو سه‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴، شماره ۳۴۸۵
اقتصاد
۵
بازار

ادامه افزایش قیمت طلا

گروه اقتصادی| اگر کاهش های هفته های اخیر قیمت دلار نبود، احتمالاحالاقیمت طلادر ایران به مراتب بیش از رقم کنونی بود اما حتی کاهش های پی در پی قیمت دلار هم نتوانسته زهر افزایش قیمت طلادر بازارهای جهانی را بگیرد. این روند روز گذشته هم ادامه پیدا کرد و قیمت اونس طلادر بازارهای جهانی به یکی از بالاترین نرخ های خود در چند هفته گذشته رسید. در بازار ایران هم، به جز نیم سکه و سکه یک گرمی، انواع طلاو سکه افزایش قیمت را باز هم و برای چندمین بار پیاپی تجربه کردند.

روز گذشته، دوشنبه، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، در حالی دو هزار تومان گران شد که در آخرین دقایق کاری روز یکشنبه، همین مقدار کاهش قیمت داشت. این کاهش دقایق آخر روز یکشنبه باعث شد تا افزایش قیمت دیروز ارزش هر سکه طرح جدید را یک میلیون و 13 هزار و 500 تومان نشان دهد. همچنین هر سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم هم یک میلیون و یازده هزار تومان ارزش گذاری شد که نشان دهنده افزایش قیمت دو هزار تومانی این سکه است. نیم سکه و ربع سکه به ترتیب 523 هزار تومان و 281 هزار تومان دست به دست شدند که بر این اساس نیم سکه تغییری نسبت به یکشنبه نداشت ولی ربع سکه نیز مانند سکه تمام بهار آزادی دو هزار تومان گران تر شد. همچنین سکه یک گرمی تنها فلز زردی بود که با سه هزار تومان کاهش قیمت، 188 هزار تومان مبادله شد.

در بازارهای جهانی، بعد از یک روز وقفه به دلیل تعطیلات آخر هفته، اونس طلاشتاب چشمگیری در افزایش قیمت را تجربه کرد. اونس طلادر حالی با افزایش یازده دلاری، هزار و 271 دلار معامله شد که در روز جمعه گذشته هم به همین نرخ خرید و فروش می شد. همچنین مثقال طلا448 هزار و 400 تومان و هر گرم طلای 18 عیار 103 هزار و 420 تومان در میان علاقه مندان خرید و فروش شد. در بازار ارز، پوند انگلیس، هر چند تنها دو تومان گران شد، اما تنها ارز معتبری بود که افزایش قیمت را تجربه کرد و مابقی ارزها کاهش قیمت داشتند. هر دلار امریکا سه هزار و 426 تومان به فروش رسید. هر یورو سه هزار و 768 تومان به دست متقاضیان رسید. پوند انگلیس و درهم امارات به ترتیب چهار هزار و 898 تومان و 934 تومان ارزش گذاری شدند. لیر ترکیه نیز به نرخ هزار و 178 تومان اعلام شد.