آرشیو چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴، شماره ۴۵۰۰
ایران
۱۱

سلطانی فر: نوروز مروج صلح و دوستی

کمیل انتظاری

مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی با اعلام این که برخی از دولت های منطقه با آیین نوروز مشکل دارند، از هزینه های سنگینی خبر داد که این دولت ها هر سال صرف می کنند تا مردم این آیین را برگزار نکنند.

به گزارش جام جم، حجت الاسلام علی یونسی که روز گذشته در مراسم گشایش «آیین ملی نوروز» سخن می گفت، با اعلام این موضوع به کردها اشاره کرد که در منطقه هر سال برای پاسداشت آیین نوروز شهید می دهند و گفت: این در حالی است که آشتی ملت ها به برکت نوروز است نمی دانیم چرا آن دولت ها از نوروز و شادی مردم می ترسند.

او با بیان این که نوروز به هیچ دین، رژیم، آیین و دولتی وابسته نیست و با آنها دشمنی ندارد، افزود: هر دولت و هر نظامی که بخواهد با این آیین دشمنی کند، خود دچار مشکل می شود و شکست می خورد. با وجود محدودیت هایی که در طول تاریخ برای این آیین ایجاد شده، شاهدیم که همه آنها زایل شدند اما نوروز همچنان پابرجاست.

در ادامه این مراسم، مسعود سلطانی فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به نوروز، آن را آیینی دانست که با دیگر آیین های ایران اسلامی تقارن پیدا می کند و به آنها معنایی بهتر می بخشد. وی با بیان این که نوروز در قرون طولانی دوستی، صلح و آشتی را به ما یاد داده است، ابراز امیدواری کرد که در آستانه سال جدید به استقبال نوروزی ایرانی و جهانی برویم.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران دیگر سخنران مراسم آیین ملی نوروز بود، که نوروز را یادآور تکثر فرهنگی و قومی دانست و گفت: آیین های مشترک نوروز نوعی وحدت ایجاد می کند و می توان آنها را عامل تحرکاتی برای صلح در منطقه دانست. به باور سیدرضا صالحی امیری، برای دستیابی به یک تعامل سیاسی در منطقه، باید ایران محور اتحادیه منطقه ای قرار گیرد و نوروز می تواند مبنایی برای همبستگی کشورها باشد.

در بخش دیگری از این برنامه، سمیع الله حسینی مکارم، معاون توسعه و مدیریت سازمان میراث فرهنگی و رئیس شورای سیاستگذاری آیین ملی نوروز با اشاره به این که اکنون مراسم نوروز در 12 کشور گرامی داشته می شود، گفت: مجمع عمومی سازمان ملل، نوروز را به عنوان روز صلح در تقویم خود به ثبت رسانده و در مصوبه این مجمع، از نوروز به عنوان جشن ایرانی یاد شده است.