آرشیو شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۴، شماره ۴۵۰۲
صفحه اول
۱

پاسخ ایران به تهدید واشنگتن

تحریم، مانعی برای اقتدار موشکی ایران نیست

بهت غرب از توانمندی موشکی کشورمان باعث شده تا واکنش ها به رزمایش اخیر موشکی سپاه پاسداران ادامه داشته باشد.

در تازه ترین این واکنش ها، مارک تونر معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اظهاراتی خصمانه گفت: در صورت اثبات نقض قطعنامه های سازمان ملل از سوی ایران، می توانیم از طریق تحریم ها به آن پاسخ دهیم. وی در بخش دیگری از سخنان خود مدعی شد جان کری، وزیر خارجه آمریکا به منظور انتقال نگرانی واشنگتن از رزمایش موشکی اخیر، با محمدجواد ظریف گفت وگویی تلفنی داشته است. ادعایی که یک مقام آگاه در وزارت امور خارجه کشورمان آن را رد کرد و گفت: وزیر خارجه آمریکا یک هفته است که با ارسال ایمیل به آقای ظریف، خواستار گفت وگوی تلفنی با وی شده است، اما به علت سفر وزیر امور خارجه به جنوب شرق آسیا، امکان این گفت وگوی تلفنی فراهم نشده است.

رزمایش موشکی، نه نقض برجام است، نه نقض قطعنامه 2231

حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به ادعای برخی منابع غربی تصریح کرد: رزمایش اخیر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و سلاح های به کار گرفته شده در آن، نه تنها در تعارض با تعهدات ایران تحت برجام نیست، بلکه حتی خلاف قطعنامه 2231 شورای امنیت نیز نیست.

تهدید به تشدید تحریم ایران

با وجود صراحت موضع کشورمان درخصوص رزمایش موشکی اخیر، جمهوریخواهان و دموکرات ها پس از آزمایش اخیر موشک بالستیک ایران، دنبال تصویب تحریم های جدید علیه ایران هستند. به گزارش تسنیم، باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا و بن کاردین، از اعضای بلند پایه این کمیته نقش اصلی در تدارک طرحی علیه ایران را برعهده دارند.

در واکنش به این گونه تهدیدات، سردار جزایری، معاون اداره کل نیروهای مسلح با غیرپسابرجامی خواندن قدرت موشکی کشورمان گفت: تحریم ها و قطعنامه ها مانعی برای تقویت اقتدار دفاعی و توان موشکی ایران ایجاد نمی کند.به گزارش فارس، او هشدار داد: هرگونه تحریم، مترادف با توسعه توان موشکی از طرف ما خواهد بود.

در رابطه با اهمیت توانمندی دفاعی کشورمان سیدعباس عراقچی معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه هم در همایش فرهنگیان و دانش آموزان تبریز گفت: کشورهای غربی اگر می توانستند تاسیسات هسته ای را با حمله نظامی از بین ببرند مذاکره نمی کردند، اما قدرت موشکی ایران مانع تحقق نقشه شوم آنها شد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، وی وجود توانمندی داخلی را در برابر تحریم های اقتصادی و فشارهای سیاسی، عامل اقتدار جمهوری اسلامی دانست.