آرشیو یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۵، شماره ۶۱۷۹
سیاسی
۲۱

ادعاهای جدید وزیر خارجه بحرین درباره ایران

وزیر خارجه بحرین در اظهاراتی مدعی شد «ایران باید در سیاست خارجی خود نسبت به منطقه و کشورهای عربی تغییر ایجاد کند.»

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، شیخ خالد بن احمد آل خلیفه در مصاحبه با شبکه خبری العربیه گفت ایران، سیاست خارجی خود را در قبال جهان تغییر داده و تنها چیزی که باقی مانده، تغییر سیاست هایش در قبال کشورهای عربی است.

وی با این ادعای خصمانه که «در این مقطع زمانی، ایران نسبت به اسرائیل تهدید بزرگ تری برای اعراب به شمار می رود»، مدعی شد: «اگر ایران قدم های ضروری برای تصحیح رفتار خود بر ندارد، پیشرفتی در روابط کشورش با ایران ایجاد نمی شود.»

«حمایت ایران از حزب الله لبنان و ارسال سلاح به شماری از کشورها» از جمله موارد ادعایی است که خالد بن احمد در اظهارات خود به عنوان سیاست های ایران که باید تغییر کند مطرح کرد. وزیر خارجه بحرین همچنین در این مصاحبه مدعی شد که یکی از مقام های ایرانی نامه ای به امیر کویت برای آغاز گفت و گوها میان ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس فرستاده و امیر کویت هم آن را به اطلاع رهبران کشورهای حاشیه خلیج فارس رسانده است. وی در ادامه این ادعا با بیان اینکه «یک روز پس از چنین نامه ای، یک مقام ارشد ایران گفت بحرین باید به ایران باز گردانده شود»، گفت: «در گفت و گو با ایران در گذشته همواره باز بوده اما «ما اخیرا مجبور به قطع روابط دیپلماتیک شدیم.»

روابط ایران و بحرین از پنج سال پیش پس از سرکوب شیعیان معترض این کشور توسط حکومت آل خلیفه دچار تنش شد. دی ماه سال گذشته نیز این کشور در تبعیت از عربستان سعودی روابط دیپلماتیک خود را با جمهوری اسلامی ایران قطع کرد.