آرشیو شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۵، شماره ۴۵۱۳
اقتصاد
۴

هر پولی که به عنوان دیرکرد گرفته می شود ربا و حرام است

آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید با اشاره به حرمت ربا مطابق آیات قرآن و روایات اسلامی، بر ضرورت رفع معضل بانک های ربوی در کشور تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، وی عصر پنجشنبه در دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مساله حل معضل بانک های ربوی که چندسالی می شود، از طرف نهادهای مختلف از جمله مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است، نباید زمان زیادی صرف کند. وی گفت: در زمان حضرت امام(ره) که برای هر موضوعی فکری می شد، در مورد حل بانک های ربوی نیز مقرر شد تا طبق نظر و اندیشه علمای اسلام از جمله شهید محمدباقر صدر عمل شود. آیت الله نوری همدانی با تاکید بر این که اسلام دین کار است و هر گونه کسب پول و مال را فقط در ازای کار کردن مشروع و حلال می داند، افزود: پول نباید از طریق پول به دست بیاید؛ بلکه باید فقط از طریق کار و سرمایه گذاری کسب شود.

این مرجع تقلید در تبیین علت حرام بودن ربا براساس فقه اسلامی، تصریح کرد: اسلام نمی خواهد یک نفر در خانه بنشیند و بدون این که زحمت کار کردن را به خود بدهد، با سپردن پول خود به دست دیگران، مال و ثروت خود را افزایش دهد. آیت الله نوری همدانی با انتقاد از بانک های کشور به دلیل اخذ دیرکرد به واسطه تاخیر در پرداخت ها گفت: مطابق نظر همه فقها و مراجع تقلید، هر پولی که به عنوان دیر کرد گرفته می شود، ربا و حرام است.

آیت الله نوری همدانی با بیان این که اسلام برای حل مساله پرداخت نکردن بموقع دین، راه حل رهن و ضمانت معتبر و مورد توافق طرفین را مطرح کرده است، تصریح کرد: در اسلام فرد مرتهن و طلبکار حق دارد وقتی راهن و بدهکار دین خود را بموقع پرداخت نکرد، مالی را که از او نزد خود به عنوان گرو دارد بفروشد و حق خود را بر دارد و اضافه آن را نیز به بدهکار برگرداند.

این مرجع تقلید گفت: شخص راهن هنگام دادن رهن و گرو گذاردن مال خود نزد مرتهن و طلبکار می تواند آن را به چیزهایی مانند طلاکه حمل و نقل و نگهداری آن آسان است، تبدیل کند.