آرشیو یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۵، شماره ۶۱۹۱
اقتصادی
۶

ذهنیت نادرست

ازسوی دیگر محمد جمالی کارشناس بازارسرمایه نیز چندین دلیل برای ریزش هفته گذشته بورس مطرح می کند. وی درگفت و گو با «ایران» گفت: یکی از مهم ترین عوامل ریزش شاخص درروزهای اخیر ذهنیت نادرستی است که دربازارشکل گرفته مبنی بر اینکه یک گروه از صنایع بورسی پیشرو و لیدر باشد. به این معنا که اگر این گروه رشد کرد سایرگروه ها نیز رشد کند و اگر منفی شد صنایع دیگر منفی شود.

وی ادامه داد: درحالی که درگذشته نیز برخی از گروه ها مانند بانک ها و پتروشیمی نقش پیشرو را بازی می کردند ولی اکنون گروه خودرویی ها لیدر بازاراست و به همین دلیل به محض ریزش سهام خودرویی ها سایرگروه ها نیز با افت مواجه شدند. این درحالی است که هیچ رابطه منطقی میان این گروه ها و دلیل ریزش آنها وجود ندارد. این کارشناس تصریح کرد: البته یک حس عمومی دربازار درباره منفی یا مثبت بودن فضای بازار وجود داردولی اینکه تاثیرآن به صددرصد برسد غیرمنطقی است. جمالی درباره دومین دلیل ریزش شاخص اظهارکرد: متاسفانه درحال حاضر گروه هایی درکشور وجود دارد که بسترها و فرصت های برجام را با حرف و عمل زیرسوال می برند و می گویند که هیچ اتفاق مثبتی نیفتاده است. این درحالی است که این نوع اظهارنظرها و موضعگیری ها باعث می شود تا فضای ناامیدی و منفی به بازارمنتقل شود تا سرمایه گذاران از این بازارخارج شوند.

وی ادامه داد: براین اساس انتظار این است که مقامات و مسئولان کشور و گروه های مختلف امیدوارانه اظهارنظر کنند و فضای کسب و کار کشور را زیرسوال نبرند و علامت های منفی به بازار ارسال نکنند. جمالی تاکید کرد: ریزش شاخص بورس در یک هفته گذشته درشرایطی اتفاق افتاده است که در بازار جهانی نفت و فلزات اساسی مانند آلومینیوم، سنگ آهن و... هیچ رخداد خاصی اتفاق نیفتاده و قیمت ها تغییری نکرده است. ازسوی دیگر درعرصه اقتصاد داخلی نیز برای گروه ها و صنایع بورسی مانند بانک ها، پتروشیمی ها و غیره هیچ تصمیم گیری تازه ای اتخاذ نشده است تا باعث ریزش آنها شود.