آرشیو یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۳۵۱۰
اقتصاد
۵
به روایت آمار

تورم خوراکی ها در آستانه تک رقمی شدن

گروه اقتصادی | هرچند نرخ تورم در فروردین ماه افزایشی 7/10درصدی را تجربه کرده است اما بررسی دقیق این نرخ نشان می دهد بیشترین رشد تورم نقطه به نقطه به گروه سبزیجات و کمترین رشد به گروه میوه و خشکبار تعلیق داشته است.

به گزارش «اعتماد»، بررسی تورم سالانه نیز نشان می دهد بیشترین رشد تورم در این حوزه نیز به گروه سبزیجات و کمترین به گروه گوشت قرمز و ماکیان متعلق است. کنترل تورم یکی از دستاوردهای مهم دولت یازدهم محسوب می شود. پیش از این موج تورم در ایران سبب شد بحران های دیگر نظیر بیکاری، نامساعد بودن فضای کسب و کار و... به حاشیه رانده شود به طوری که در نظرسنجی ها مردم حل بحران تورم را بر حل بحران بیکاری مقدم می دانستند.

تورم ایران از دیرپاترین تورم ها در جهان محسوب می شود. در حال حاضر تعداد اندکی از کشورها تورم دو رقمی را دارا هستند و ایران نیز با تورمی دیرپا به قدمت چندین دهه در این حوزه صدرنشین محسوب می شود.

دولت یازدهم قول تحقق تورم تک رقمی را در سال های پیش رو داده است. با این حال برخی کارشناسان با تکیه بر اینکه غول رکود از شیشه بیرون آمده و همچنین تورم به پوسته سخت رسیده است حل مشکل رکود را مقدم بر تورم می دانند. بررسی ها نشان می دهد در حوزه خوراکی تورم 5 قلم از سیزده قلم مورد بررسی دو رقمی بوده است و تورم سایر گروه ها تک رقمی گزارش شده است.