آرشیو یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۴۵۲۵
صفحه آخر
۱۶

شکستن پنجه عقاب

فتاح غلامی

امروز سالروز واقعه طبس و یادآور ناکامی نظامی ایالات متحده آمریکا علیه انقلابی است که با خواست ملت ایران شکل گرفت و در قالب مردمی ترین انتخابات، حکومت آن استقرار پیدا کرد.

در 5 اردیبهشت 59 و بعد از شکست همه طرح های آشکار و پنهان آمریکا برای ایجاد آشوب و ناامنی و برهم زدن استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران، دولتمردان کاخ سفید با هدف وارد کردن ضربه ای کاری، قصد انجام یک عملیات نظامی به نام پنجه عقاب را داخل خاک ایران داشتند. این طرح بلندپروازانه که با هدف آزادسازی گروگان های آمریکایی صورت گرفت و از همراهی برخی عوامل داخلی نیز برخوردار بود، در پی نقص فنی یکی از بالگردها و وقوع توفان تقدیر الهی با شکست کامل همراه شد. سرشکستگی سیاستمداران کاخ سفید در پی وقوع این ناکامی تا مدت ها سوژه رسانه های داخلی و خارجی بود و بعد از گذشت بیش از سه دهه از این واقعه همچنان بحث هایی درباره دلایل بروز چنین حادثه ای در برخی محافل سیاسی مطرح است.

این ناکامی نظامی، گرچه کام زمامداران کاخ سفید را تا مدت ها تلخ کرد، ولی مانع آن نشد که این دولتمردان طرح ها و برنامه های دیگری را به منظور مقابله و رویارویی با ملت ایران در دستور کار قرار ندهند. به شهادت تاریخ، از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون، دشمنی آمریکا با ملت ایران همچنان استمرار دارد و هر بار رنگ و بوی دیگری پیدا می کند. آمریکا در مواجهه با ایران، گاهی از زبان تهدید استفاده می کند و گاهی نیز با تغییر ادبیات و لحن به ظاهر خیرخواهانه، از ایجاد رابطه و برقراری دوستی میان دو ملت و دولت سخن می گوید، اما پرواضح است که این گونه وعده و وعیدها عاری از واقعیت است. بدعهدی های آمریکا در برجام و حوادثی که در پسابرجام به وقوع پیوست، نشان داد که زمامداران ایالات متحده قصه ای مهمل می بافند و امیدی به وفای آنان نیست. این درسی است که در 36 سال گذشته از واقعه طبس، تاریخ به ما داده است.